previous article in this issue | next article in this issue |
Preview first page |
Document Details : Title: Leren geloven Subtitle: Levensbeschouwelijke opvoeding als kritische vorming Author(s): VAN CROMBRUGGE, Hans Journal: Ethische Perspectieven Volume: 27 Issue: 4 Date: december 2017 Pages: 294-307 DOI: 10.2143/EPN.27.4.3275406 Abstract : Hans Van Crombrugge verkent in zijn bijdrage ‘Leren geloven’ de plaats van godsdienst in het onderwijs. In zijn bijdrage wordt het godsdienstonderricht niet als een conservatieve, dogmatische aangelegenheid gezien, waarvan men zich inderdaad kan afvragen welke plaats dat zou kunnen hebben binnen het ‘leerplan’. Hij ziet de godsdienstles als een opvoeden in een verbeelde, zinvolle wereld waarin ook de kritische zin zijn plaats heeft. Wie religie verstaat als een poging om een zinvolle, verbeelde wereld te creëren waaraan opvoeders en kinderen deelnemen ziet in dat deugden als geloofwaardigheid of bescheidenheid eerder op zijn plaats zijn dan niet in vraag te stellen autoriteit. Het zal afhankelijk zijn van de pedagogische kwaliteit van het godsdienstonderricht, van hoe de lessen worden ingericht of deze lessen een plaats kunnen vinden in ons onderwijs. |
|