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Document Details : Title: De la déclaration Gravissimum Educationis à nos jours Subtitle: Réflexions sur l'éducation chrétienne Author(s): DERROITTE, Henri Journal: Revue Théologique de Louvain Volume: 45 Issue: 3 Date: 2014 Pages: 360-388 DOI: 10.2143/RTL.45.3.3036721 Abstract : La Déclaration «Gravissimum Educationis» n’est pas le plus long, ni le plus commenté des textes du Concile Vatican II. Elle porte pourtant sur un sujet d’une importance capitale pour l’Église, les familles et les États: comment concevoir la présence chrétienne dans le monde éducatif? Cet article rappelle les circonstances de la préparation et de l’adoption de ce document conciliaire, en détaille les points saillants avant d’envisager sa réception et l’évolution de la réflexion contemporaine en ces matières. La question de la présence chrétienne dans le monde scolaire pour un service éducatif au coeur de la société soulève, hier comme de nos jours, une vraie question théologique. C’est essentiellement celle de la mission chrétienne, entre affirmation d’une identité, aptitude à dialoguer dans la pluralité et lieu d’un service humanisant et citoyen. The «Gravissimum Educationis» Declaration is not the longest Second Vatican text nor is it the one which has been most commented on over the years. Yet it offers a perspective on a subject of major importance for the Church, namely the respective roles of the family and the State in education. How should we envisage Christian presence in education? This article first looks at the circumstances in which this conciliar document was prepared and adopted, then presents its key points and finally discusses its reception along with the evolution of contemporary thinking on the topic. Indeed, the issue of Christian presence in education, in order to provide a service at the very heart of our society, has raised a fundamental theological question in the past and it continues to do so today. The core question is that of the Christian mission itself, which reconciles the affirmation of an identity with an ability to interact with plurality, while opening a space for a vital civic service which holds great humanizing potential. |
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