this issue
previous article in this issuenext article in this issue

Document Details :

Title: Cours de religion et citoyenneté en Belgique
Author(s): DERROITTE, Henri
Journal: Revue Théologique de Louvain
Volume: 44    Issue: 4   Date: 2013   
Pages: 539-559
DOI: 10.2143/RTL.44.4.2999888

Abstract :
L’article traite la question du rôle des cours de religion convictionnels dans l’éducation citoyenne au «vivre ensemble». Il s’interroge d’abord sur la notion de citoyenneté et sur les fruits attendus d’une éducation à la citoyenneté. Le second moment est consacré au lien entre éducation citoyenne et découverte des dimensions religieuses de l’existence qui n’ont pas disparu dans les sociétés occidentales. Enfin, l’article examine les conditions de mise en oeuvre. D’une part, il questionne les religions elles-mêmes sur leur aptitude à développer une réflexivité sur leur propres contenus et une modération dans leur manière de les présenter, et d’autre part, il interroge les sociétés modernes sur l’espace qu’elles veulent accorder, dans le monde scolaire, à un enseignement religieux requalifié.



This article deals with the role of denominational courses of religion in citizen education towards «living together». It first of all asks the question as to the notion of citizenship and the fruits which are expected from education in citizenship. The second part is concerned with the link between citizen education and the discovery of the religious dimensions of existence which have not disappeared from western societies. Finally, the article deals with the conditions necessary for its implementation. On the one hand, the author asks religions themselves about the attitude to be adopted in order to develop reflexivity about their own contents and moderation in their way of presenting them and, on the other hand, he asks modern societies about the place they wish to give, in classrooms, to redefined religious teaching.

Download article