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Document Details :

Title: Places Enough
Subtitle: An Exploration of the Triad of Place, Ritual and Religion
Author(s): POST, Paul
Journal: Questions Liturgiques/Studies in Liturgy
Volume: 89    Issue: 2-3   Date: 2008   
Pages: 162-179
DOI: 10.2143/QL.89.2.2033514

Abstract :
This contribution arises from work in progress on a larger project involving ritual space in our late modern or postmodern culture. This article’s central concern focuses on the grounding of religiosity, sacrality and sacramentality. This is to be understood quite literally as the question of localising religiosity, sacrality and sacramentality, of the inseparable relation between ritual and symbolic acts and a particular site, space and place. The focus here rests on the dynamic interplay among location, ritual and religion. The central perspective is that in this interplay we have a fundamental dimension of Christian sacramentality in view. We will begin with ritual space in a broad sense as our subject. After opening the topic via a discussion of David Brown, I will give a literature survey demonstrating the strong tradition in religious and ritual studies of seeing ritual as the key to approaching ritual-religious space. The focus at this point will be the mutual interconnections between, or the interference among, our three central concepts: space/place, ritual and religion. This will be a limited exploration. On this occasion we will pass over the rich and very familiar tradition in comparative religion of theorising around the locus sacer (cf. Eliade, Otto, Heiler, Van der Leeuw, etc.). Via the work of Kim Knott the exploration will come to two ‘classic’ authors in this area: Henri Lefebvre and Jonathan Z. Smith. We will pause briefly to look at the debate between Smith and Grimes. The final author we will note is Lindsay Jones, with his study on the hermeneutics of sacral architecture. After that we will draw up the balance and return to the theological questions with which we began.



Cette contribution découle d’un travail en progrès sur un projet plus large portant sur l’espace rituel dans notre culture moderne ou postmoderne. L’intérêt principal de l’article est d’étayer les concepts de religiosité, sacralité et sacramentalité. Il faut interpréter cet intérêt assez littéralement comme la question de localiser la religiosité, la sacralité et la sacramentalité de la relation inséparable entre les actes rituels et symboliques et un lieu, un espace et un endroit particulier. L’intérêt repose ici sur l’interaction entre emplacement, rituel et religion. La perspective centrale est qu’il y a une dimension fondamentale de la sacramentalité chrétienne en vue dans cette interaction. Nous commenterons d’abord le sujet de l’espace rituel dans le sens large du terme. Après la présentation du sujet via une discussion de David Brown, moi, je donnerai un aperçu de la littérature afin de démontrer que la tradition dans les études religieuses et rituelles considère le rituel comme la clef pour s’approcher de l’espace rituel-religieux. L’intérêt principal sera sur ce point les interconnections mutuelles ou l’interaction entre les trois concepts centraux: espace/emplacement, rituel et religion. Il s’agira d’une exploration limitée. Lors de cette occasion, nous passerons sur la tradition riche et très familière dans la religion comparative qui théorise sur le locus sacer (cf. Eliade, Otto, Heilier, Van der Leeuw, etc.). Via l’œuvre de Kim Knott, l’exploration arrivera chez deux auteurs «classiques» dans ce domaine: Henri Lefebvre et Jonathan Z. Smith. Nous nous arrêterons brièvement afin de considérer le débat entre Smith et Grimes. Le dernier auteur que nous mentionnerons est Lindsay Jones, avec son étude sur l’herméneutique de l’architecture sacrale. Ensuite nous dresserons le bilan et retournerons vers les questions théologiques du début.

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