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Document Details :

Title: Alcuni aspetti della glittica sacro-magica sasanide
Subtitle: il 'Cavaliere nimbato'
Author(s): MAGISTRO, M.R.
Journal: Studia Iranica
Volume: 29    Issue: 2   Date: 2000   
Pages: 167-194
DOI: 10.2143/SI.29.2.565526

Abstract :
The study of a seal-amulet engraved with the image of a nimbated rider with a Latin cross is a starting point for the analysis of the complex question of magical Sasanian seals. Some of the subjects represented on the seals had originated in the Mediterranean and the Near-Eastern civilisations and have been subsequently spread over a huge area, including Iran, and were fed by mystical and magical rituals. Among these subjects, protection against the evil of Envy can be represented by the hero (or the protector god) on horseback destroying a monstrous, androgynous or snake-shaped creature. When in presence of the hero, the ophtalmos polüpathes reinforces the apotropaic power of the talisman. The female figure which personifies the demon of Envy in the Jewish-Christian tradition, seems to lack other representations except the seal-amulet here discussed. The seal-amulet could then exceptionally prove the influence on the Sasanian glyptics of an iconographic subject which, coupled with the figure of the rider Solomon or Sisinnio representing his enemy, has been largely depicted in the common imagination and in the Jewish, Christian and Byzantine popular traditions.



À partir d'un sceau-amulette inscrit à l'effigie du " cavalier nimbé " à la croix latine, l'A. aborde la question complexe de la glyptique sacro-magique sassanide. Certains thèmes originaires du monde méditerranéen oriental et du Proche-Orient se diffusent largement y compris en Iran, alimentés par des croyances mystiques et des rituels magiques. Parmi ces thèmes, la protection contre l'influence néfaste de l'envie ou " mauvais œil " peut être représentée par le héros (ou dieu protecteur) debout ou à cheval terrassant un être hybride, en forme de serpent ou androgyne ; l'ophtalmos polüpathes, lorsqu'il est accouplé au héros, renforce le pouvoir apotropaïque du talisman. La figure féminine personnifiant le démon dans la tradition judéo-chrétienne, ne semblait pas avoir de correspondant dans la glyptique sassanide, sauf peut-être précisément sur le sceau-amulette publié ici. Cet objet exceptionnel illustrerait alors la pénétration dans la glyptique sassanide d'un thème iconographique qui, associé à son contraire le "cavalier" Salomon ou Sisinnios, est largement représenté avec de nombreuses variantes dans l'imaginaire collectif et le folklore des communautés judéo-chrétiennes et byzantines.

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