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Document Details :

Title: La Sagesse de Salomon et la reine Cléopâtre II
Author(s): CARBONARO, Paul
Journal: Revue Biblique
Volume: 126    Issue: 4   Date: 2019   
Pages: 521-546
DOI: 10.2143/RBI.126.4.3287010

Abstract :
Les progrès de la papyrologie permettent d’infirmer l’hypothèse selon laquelle le livre de la Sagesse aurait été rédigé après la bataille d’Actium. La littérature apocalyptique égyptienne invite à reconnaître que l’ouvrage a été rédigé comme un éloge de Cléopâtre II, après le retour au pouvoir de la reine en 124. Les partisans juifs de Ptolémée VIII Physcon y sont peints comme les héritiers, impies et insensés, des Égyptiens du temps de Moïse. Face à eux, les soutiens juifs de la reine se décrivent comme des justes persécutés, et ils rapprochent Cléopâtre II de la figure de la Sagesse divine.



The progress of papyrology allows to invalidate the hypothesis that the Book of Wisdom would have been written after the battle of Actium. The Egyptian apocalyptic literature invites to recognize that the work was written as a eulogy of Cleopatra II, after the return to power of the queen in 124. The Jewish partisans of Ptolemy VIII Physcon are painted there as the heirs, impious and foolish, of the Egyptians of the time of Moses. In front of them, the Jewish supporters of the queen describe themselves as persecuted righteous, and they bring Cleopatra II closer to the figure of Divine Wisdom.

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