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Title: Tamerlane's Conquest of Herat and the 'Politics of Notables'
Author(s): MAHENDRARAJAH, Shivan
Journal: Studia Iranica
Volume: 46    Issue: 1   Date: 2017   
Pages: 49-76
DOI: 10.2143/SI.46.1.3271959

Abstract :
Jean Aubin (1963) analyzed Tamerlane’s (Temür’s) capture of cities. This paper extends his study by focusing on the actions of notables (a‘yān) of Khurasan, and Herat specifically, to the existential threat posed by Temür. Boaz Shoshan (1986), the 'politics of notables', offers an analytical framework. Led by Sufis, Zayn al-Dīn Taybādī and heirs of Aḥmad-i Jām, notables secretly communicated with Temür to offer him support for the conquest of Khurasan. They feared that the Kart king’s decision to resist Temür would lead to rapine and ruin, as happened with Chinggis Khan in 619/1222. Moreover, the Sufis of Jām, sensing the demise of their Kartid patrons, sought a new patron in Temür. Taybādī and the Kartid vizier, Mu‘īn al-Dīn Jāmī, were instrumental in the plans to surrender Herat; and to attract Temür to Aḥmad-i Jām’s saint cult. Their letters to Temür, and Taybādī’s hagiography, offer insights into how a‘yān acted during a crisis, fostered the commonweal, and prevented a 'general massacre' (qaṭl-i ‘āmm).



Jean Aubin (1963) a analysé «comment Tamerlan (Temür) prenait les villes». Cet article porte la question plus loin en se focalisant sur les actions des notables (a‘yān) du Khurasan, et notamment de Hérat, en face de la menace existentielle posée par Temür. Boaz Shoshan (1986), avec sa «politique des notables», offre un cadre analytique pour cette étude. Menés par les soufis, Zayn al-Dīn Taybādī et les héritiers de Aḥmad-i Jām, les notables communiquaient en secret avec Temür pour lui offrir leur soutien dans sa conquête du Khurasan. Ils craignaient que la décision prise par le souverain Kart de résister à Temür, mènerait aux pillages et à la ruine, comme cela avait été le cas avec Gengis Khan en 619/1222. De plus, en pressentant la chute des Karts, les soufis de Jām étaient à la recherche d’un nouveau mécène en la personne de Temür. Taybādī et le vizir kart, Mu‘īn al-Dīn Jāmī, ont largement contribué au plan de faire capituler Hérat et d’attirer Temür vers le culte du personnage saint d’Aḥmad-i Jām. Leurs lettres à Temür, ainsi que l’hagiographie de Taybādī permettent de voir comment les a‘yān ont agi face à une crise, préservé le bien-être commun et prévenu un «massacre général» (qaṭl-i ‘āmm).

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