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Document Details :

Title: Images grecques de souverains juifs (63 av. J.-C. - 44 apr. J.-C.)
Author(s): SCHWENTZEL, Christian-Georges
Journal: Revue Biblique
Volume: 117    Issue: 4   Date: 2010   
Pages: 528-549
DOI: 10.2143/RBI.117.4.3206384

Abstract :
Les souverains hasmonéens puis Hérode le Grand, Archélaos et Antipas furent physiquement absents de leur monnayage, par respect pour l’interdit des images humaines exprimé dans l’Exode (Ex 20.4) et le Deutéronome (Dt 5.8). Flavius Josèphe nous révèle néanmoins que des portraits de souverains hasmonéens furent réalisés dans des circonstances exceptionnelles. Des inscriptions de bases de statues attestent également l’existence d’images d’Hérode et d’Antipas. Le tétrarque Philippe fut le premier prince juif qui fît apparaître son buste sur les monnaies. Il fut bientôt suivi par Agrippa Ier et son frère, Hérode de Chalcis. En quoi ces images grecques, ou d’inspiration grecque, étaient-elles compatibles avec la judéité des souverains?



Hasmonean kings, then Herod the Great, Archelaus and Antipas were not shown on their coinage out of respect for the ban on human representation as stated in Exodus (Ex 20:4) and in Deuteronomy (Dt 5:8). Flavius Josephus, however, discloses that in exceptional circumstances, some portraits of Hasmoneans kings were made. Some inscriptions on the base of statues point to existing images of Herod and Antipas. Philip the Tetrarch was the first Jewish prince to mint his bust on coins. He was quickly followed by Agrippa I and his brother, Herod of Chalcis. How could those Greek or Greek-inspired images have been compatible with the Jewishness of the kings?

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