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Document Details :

Title: The Cryptic Theme of Psalm 46 and the Theology of the Korahites
Author(s): AMZALLAG, Nissim
Journal: Revue Biblique
Volume: 122    Issue: 1   Date: 2015   
Pages: 26-45
DOI: 10.2143/RBI.122.1.3149558

Abstract :
Psalm 46 is generally approached as a song of Zion praising YHWH’s fight against the forces of chaos. This view is challenged by the lack of an explicit mention of Jerusalem, and the unambiguous praise of YHWH promoting destructive transformations, but no other theme is apparent. On the basis of affinities with Psalms 47 and 87, it is suggested here that Psalm 46 is a song devoted to the diffusion by the Korahites of the musical worship of YHWH among the nations. This theme emerges when Psalm 46 is set in canonic responsa fashion, a mode of complex antiphony in which the two voices dialog by singing the same text with a deferral of a few verses. This setting yields a coherent composite text praising the ability of musical worship to reveal the god among the nations, to collapse centralized powers and to ruin the spirit of war. This analysis reveals the existence of a musical theology specifically related to the singers, and especially the Korahites, which differs in some points from the 'official religion' of Ancient Israel.



Le psaume 46 est généralement interprété comme un hymne à Sion glorifiant le combat de YHWH contre les forces du chaos. Cette opinion est problématique au regard de l’absence de mention explicite de Jérusalem dans le psaume, ainsi que l’explicite mention de YHWH en tant qu’agent des destructions. Aucun autre thème n’est cependant apparent. Au nom des affinités avec les psaumes 47 et 87, il est ici suggéré que le psaume 46 évoque la diffusion du culte musical de YHWH parmi les nations. Ce thème apparaît clairement une fois le psaume 46 identifié comme étant conçu pour être interprété par deux choeurs se répondant en canon. L’agencement du psaume 46 selon ce mode d’exécution génère un texte composite dans lequel le culte musical promu par les korahites révèle YHWH aux nations, tout en ruinant les pouvoirs centralisés et les conflits qu’ils stimulent. Cette analyse révèle l’existence d’une 'théologie musicale' en vigueur notamment parmi les chantres et poètes korahites, qui diffère par son cosmopolitisme de la religion officielle de l’Ancien Israël.

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