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Title: Les trois capitales - Osiris - Le roi
Author(s): CAUVILLE, Sylvie
Journal: Revue d'Égyptologie
Volume: 61    Date: 2010   
Pages: 1-42
DOI: 10.2143/RE.61.0.2059899

Abstract :
Application dans les temples de Haute-Égypte des trois lignes doctrinales: intronisation du roi sous le patronage de Memphis-Héliopolis-Thèbes, hommage rendu à Osiris, exaltation de la personne royale. La décoration des temples suivants est exposée à grands traits: Gourna et Abydos, pour Séthi Ier; temples de Nubie, pour Ramsès II; temples de Khonsou et de Médinet Habou, pour Ramsès III; Hibis, pour l’époque de Darius; Philæ, Deir Chelouit, Edfou et Dendara, pour l’époque gréco-romaine. L’impact des trois capitales est évident dans les temples divins, qui sont de «grandes machines jubilaires», instruments de la propagande royale. Pharaon est un Horus, fils de Rê et d’Osiris.



Application in Upper-Egyptian temples of the three doctrinal lines: enthronement of the King under the patronage of Memphis-Heliopolis-Thebes, pay homage to Osiris, exaltation of the royal person. The decoration of the following temples is displayed in main outlines: Qurnah and Abydos for Sethi I; Nubian temples for Ramses II; Temples of Khonsu (Karnak) and Medinet Habu for Ramses III; Hibis (Kharga Oasis) for Darius; Philae, Deir el Shelwit, Edfu and Dendera for the graeco-roman period. The impact of the three capitals is obvious for the divine temples which are «great jubilee engines» and instruments of royal propaganda. The Pharaoh is a Horus, son of Ra and Osiris.

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