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Document Details :

Title: A Glimmer at the Gods
Subtitle: The Presence of the Spirit in Marginal Eucharistic Celebrations
Author(s): ROLL, Susan K.
Journal: Questions Liturgiques/Studies in Liturgy
Volume: 89    Issue: 2-3   Date: 2008   
Pages: 149-161
DOI: 10.2143/QL.89.2.2033513

Abstract :
Lambert Leijssen’s recent book With the Silent Glimmer of God’s Spirit presents a new metaphor for the divine presence in the sacraments. Can this metaphor be applied to new forms of eucharistic celebration that take place at the margins of the official Church? This article examines the concept of the 'silent glimmer' of the Spirit as well as the scope for flexibility in defining what a eucharistic celebration is. Original forms of eucharistic liturgies planned and carried out primarily by women have been identified and researched since 1974, although Christian worship designed by women goes back to the late 19th century. Three recent examples of celebrations in large public settings in North America demonstrate that the participants perceive the presence of the Holy Spirit in their worship. Our conclusion is that the metaphor can be applied even to ritual-liturgical events with a progressive, highly creative and non-normative character.



Le livre récent de Lambert Leijssen «With the Silent Glimmer of God’s Spirit» représente une nouvelle métaphore pour la présence divine dans les sacrements. Cette métaphore, peut-elle être appliquée aux nouvelles formes de célébration eucharistique qui ont lieu aux marges de l’Église officielle? Cet article examine le concept de «silent glimmer» de l’Esprit et également la possibilité d’être flexible dans la définition de la célébration eucharistique. Des manifestations originales de liturgies eucharistiques conçues et accomplies par des femmes ont été identifiées et examinées depuis 1974, bien que le culte chrétien développé par des femmes remonte à la fin du 19e siècle. Trois exemples récents de célébrations dans des décors publics en Amérique du Nord démontrent qu’au moment du culte, les participants perçoivent la présence du Saint Esprit. Notre conclusion est que cette métaphore peut même être appliquée aux événements rituels et liturgiques au caractère progressif, très créatif et non-normatif.

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