PEETERS ONLINE JOURNALS
Peeters Online Bibliographies
Peeters Publishers
this issue
  previous article in this issuenext article in this issue  

Document Details :

Title: The Armenian Commercial Houses and Merchant Networks in the 19th Century Ottoman Empire
Author(s): DER MATOSSIAN, Bedross
Journal: Turcica
Volume: 39    Date: 2007   
Pages: 147-174
DOI: 10.2143/TURC.39.0.2033060

Abstract :
The aim of this article is to provide a synopsis of the Armenian merchant networks and commercials houses in the Ottoman Empire during the 19th century with a specific concentration on Istanbul. It will discuss some factors that led to the proliferation and the decline of the Armenian merchant networks and commercial houses in the Empire. It will also argue that it is impossible to discuss geographic representations of merchant networks and commercial houses in the Empire as separate entities. On the contrary all were interconnected, not only economically, but also through kinship bonds. Other factors ranging from development of commercial education, mechanization, morality and deteriorating ethnic relationships will be discussed as important factors in the proliferation of these networks and commercial houses and their subsequent decline.



Le but de cet article est de fournir une vue générale des réseaux marchands et des maisons commerciales arméniens dans l'Empire ottoman au XIXe siècle, et plus spécifiquement à Istanbul. Il examinera quelques facteurs qui ont causé la multiplication et le déclin des réseaux marchands arméniens et des maisons commerciales dans l'Empire. Il soutiendra aussi qu'il est impossible de considérer les représentations géographiques des réseaux marchands et des maisons commerciales dans l'Empire comme des entités séparées. Au contraire tous ont été étroitement liés, non seulement économiquement, mais aussi par des liens de parenté. D'autres facteurs comme le développement de l'éducation commerciale, la mécanisation, la moralité et la détérioration des rapports ethniques seront examinés comme des facteurs importants de la multiplication de ces réseaux et maisons commerciales et de leur déclin ultérieur.

download article (open access)





44.192.112.123.