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Document Details :

Title: Le rôle du vaqf dans la formation de la communauté shaykhī kermānī à l'époque qājār (1259-1324/1843-1906)
Author(s): HERMANN, Denis , REZAI, Omid
Journal: Studia Iranica
Volume: 36    Issue: 1   Date: 2007   
Pages: 87-131
DOI: 10.2143/SI.36.1.2021797

Abstract :
La naissance de l'école théologico-mystique shaykhī au début du XIIIe/XIXe siècle entraîna un grand renouveau dans la pensée imamite. À la mort de Seyyed Kāẓem Rashtī en 1259/1843, c'est principalement la branche kermānī qui va incarner ce mouvement entamé par Shaykh Aḥmad al-Aḥsā'ī (m. 1241/1826). Cependant, malgré l'importance de cette école, de nombreux aspects de son histoire n'ont pas encore fait l'objet d'études. Cet article analyse des sources inexploitées jusqu'à présent: les vaqf-nāmeh produits par le premier et le second maîtres de la branche kermānī, respectivement Moḥammad Karīm Khān (m. 1288/1871) et Moḥammad Khān (m. 1324/1906). Ces documents sont instructifs afin de mieux comprendre l'histoire de la branche kermānī. Ils démontrent avant tout comment l'institution du vaqf permit à la jeune école shaykhī kermānī de se réorganiser après son départ des 'Atabāt en renforçant son implantation à Kermān autour de l'école Ebrāhīmīyeh. Ces vaqf-nāmeh reflètent également l'évolution de l'école shaykhī en une communauté religieuse extrêmement solidaire, marquée par le charisme du chef dont les honneurs et la respectabilité sont renforcés grâce à l'institutionnalisation du vaqf.




The birth of the theological-mystical Shaykhī school at the beginning of the 13th/19th century caused a significant revitalization of the Shi'a thought. After the death of Seyyed Kāẓem Rashtī in 1259/1843, it was essentially the Kermānī branch that embodied this movement initialized by Shaykh Aḥmad al-Aḥsā'ī (d. 1241/1826). Despite of the importance of this school, a lot of aspects of its history had never been studied until now. This article focuses on sources never analyzed before: vaqf-nāmeh written by the first and second masters of the kermānī branch, respectively Moḥammad Karīm Khān (d. 1288/1871) and Moḥammad Khān (d. 1324/1906). These documents are very useful for a better understanding of the history of the kermānī branch. On the one hand, they reveal the methods of the vaqf institution used to help the young Shaykhī Kermānī school to reorganize itself in Kermān around the Ebrāhīmīyeh School, after its departure from the 'Atabāt. On the other hand these vaqf-nāmeh show the evolution of the Shaykhī school towards a religious community both unified and self-sufficient, and the reinforcement by the vaqf of all the honours and the respect for the charismatic chief.

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