previous article in this issue | next article in this issue |
Preview first page |
Document Details : Title: Alles heet cultuur? Subtitle: Over de school als cultuurdrager Author(s): HEYDE, L. Journal: Ethische Perspectieven Volume: 6 Issue: 2 Date: Juli 1996 Pages: 63-71 DOI: 10.2143/EPN.6.2.556581 Abstract : 'Wie weet nog wat cultuur is?'In onze postmoderne cultuur is deze vraag nog nauwelijks een uitdaging, zo schrijft Alain Finkielkraut in De ondergang van het denken. Is niet alles cultuur 'van de simpelste handelingen tot de grootste scheppingen van de geest?' 'Hebben niet alle culturen evenveel bestaansrecht?' Waarom zouden we dan nog met elkaar twisten over wat cultuur is en wat niet? 'Waarom de voorrang geven aan het ene ten nadele van het andere, aan het denken boven de kunst van het breien? ...' '... aan een ballet van Pina Bausch boven een voetbalwedstrijd, aan Mozarts Toverfluit boven een videoclip?' Kort en krachtig geformuleerd, in de taal van de Russische populisten uit de negentiende eeuw: 'Waarom zou Shakespeare meer waard zijn dan een paar laarzen?' |
|