previous article in this issue | next article in this issue |
Preview first page |
Document Details : Title: Katholiek onderwijs, vrijwilligerswerk en burgerzin Author(s): YOUNISS, James Journal: Ethische Perspectieven Volume: 13 Issue: 3 Date: september 2003 Pages: 121-131 DOI: 10.2143/EPN.13.3.504189 Abstract : De laatste tien jaar hebben mijn collega’s en ikzelf onderzoek gedaan in een groot aantal katholieke lagere en middelbare scholen. Onze aandacht ging daarbij uit naar hun structuur en beleid. Tegelijkertijd hebben wij ook onderzocht of er een aanbod aan vrijwilligerswerk was.De bedoeling was te achterhalen of dit aanbod vruchten afwierp en zo ja, hoe dat kwam.In dit artikel wil ik onze bevindingen voorstellen. Ik zal daarbij vooral aandacht hebben voor de nieuwe inzichten die wij verkregen hebben over vrijwilligerswerk, en voor de mogelijkheid die het biedt om de religieuze en morele ontwikkeling en de burgerzin van adolescenten te bevorderen. Dit artikel bestaat uit twee delen. Het eerste deel geeft een kort historisch overzicht van de katholieke scholen in de Verenigde Staten, met bijzondere aandacht voor het gevolgde beleid. Het tweede deel handelt over ons onderzoek over vrijwilligerswerk met bijzondere aandacht voor de mogelijkheid die het in zich heeft om de ethische gevoeligheid en het sociaal engagement van de adolescent te bevorderen. |
|