next article in this issue |
Preview first page |
Document Details : Title: Woord vooraf Subtitle: onderwijs en waardevorming Author(s): PATTYN, Bart Journal: Ethische Perspectieven Volume: 13 Issue: 3 Date: september 2003 Pages: 119-120 DOI: 10.2143/EPN.13.3.504188 Abstract : Dat in een septembernummer over onderwijs wordt gepubliceerd is niet ongewoon. Het begin van het schooljaar doet vanzelf nadenken over opvoeding en in een tijdschrift over ethiek gaat de aandacht daarbij vanzelf naar waardeopvoeding. "Waardevorming aan een Katholieke Universiteit..." dat moet tot twintig jaar geleden hebben geklonken als "een bakker bakt brood": een waarheid als een koe, gewoon een evidentie. Natuurlijk draagt een Katholieke Universiteit bij tot de waardevorming van haar studenten. Christenen vormen immers een gemeenschap met een zending, een project, een visie. Hun `eu angelion' leidt vanzelf tot engagement voor medemensen, tot inzet voor waarheid en tot respect voor datgene wat onze menselijkheid te boven gaat. Hoe komt het dan dat waardevorming vandaag minder evident klinkt? Wat is er dan veranderd? |
|