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Document Details : Title: Lessons in Synodality for Theologians Subtitle: The September 1968 Correspondence between Balthasar, Ratzinger and Rahner Author(s): SCHÜTZ, David Michael Journal: Ephemerides Theologicae Lovanienses Volume: 101 Issue: 1 Date: 2025 Pages: 71-97 DOI: 10.2143/ETL.101.1.3294165 Abstract : On 4 September 1968, Hans Urs von Balthasar wrote to Karl Rahner, inviting him to a meeting of eminent theologians in Würzburg on Sunday 13 October. This was the first communication between the two since Balthasar had published a biting critique of Rahner’s theology in his 1966 Cordula. Rahner immediately replied – but to Joseph Ratzinger, not to Balthasar – outlining his judgement on the tensions and plurality that characterised Catholic theology at that tumultuous point in the history of the Catholic Church and Western society. In that moment, the opportunity to forestall later divisions (e.g. into the Concilium and Communio factions) was missed – due to a failure of personal, communal, and collegial relationships. And yet this doorway still lies open before Catholic theologians today, as they are called to exercise a 'synodal' ministry within the Church, bringing a plurality of methodologies and approaches in theology into dialogue for the sake of the unity of the one faith. Le 4 septembre 1968, Hans Urs von Balthasar écrivit à Karl Rahner pour l’inviter à une réunion d’éminents théologiens à Würzburg, le dimanche 13 octobre. Il s’agissait du premier échange entre les deux hommes depuis la publication par Balthasar, dans son ouvrage Cordula (1966), d’une critique acerbe de la théologie de Rahner. Celui-ci a immédiatement répondu – mais à Joseph Ratzinger, pas à Balthasar – en exposant son jugement sur les tensions et les disparités qui caractérisaient la théologie catholique à ce tournant tumultueux de l’histoire de l’Église catholique et de la société occidentale. Ce fut un moment où l’opportunité de prévenir les divisions ultérieures (par exemple entre les factions Concilium et Communio) a été manquée, en raison de l’échec des relations interpersonnelles, communautaires et collégiales. Pourtant, cette porte reste ouverte aux théologiens catholiques d’aujourd’hui, qui sont appelés à exercer un ministère «synodal» au sein de l’Église, en faisant dialoguer une pluralité de méthodologies et d’approches théologiques au nom de l’unité d’une même foi. |
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