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Document Details :

Title: The Canons of the Synod of Ancyra (314)
Subtitle: Influences and Influence
Author(s): DUNN, Geoffrey D.
Journal: Ephemerides Theologicae Lovanienses
Volume: 101    Issue: 1   Date: 2025   
Pages: 25-42
DOI: 10.2143/ETL.101.1.3294163

Abstract :
The synod that met in Ancyra in Galatia in 314 brought together a number of metropolitan bishops from across Anatolia. It discussed a number of issues relevant to the current situation and it is on this basis that it has been investigated in scholarship. The impact of persecution was one of those issues germane to the time. This essay seeks to add to those insights by comparing the canons issued from Ancyra with those from earlier and later synods, particularly Nicaea in 325, to reveal the changing concerns of churches in the Roman world (as well as those concerns that remained constant) and the ways in which the responses to those concerns differed according to time and place. When placed in that context, the canons from Ancyra are more detailed in their response to persecution than earlier, African synods had been, and a great deal more lenient. In terms of topics found repeatedly in episcopal synods at Ancyra and later, such as clerical lifestyle and Christian sexual behaviour (virginity, marriage, adultery), the provisions issued at Ancyra were somewhat more lenient than those issued at later synods.



Le synode qui s’est réuni à Ancyre, en Galatie, en 314, rassembla plusieurs évêques métropolitains venus de toute l’Anatolie. Il aborda divers sujets en lien avec la situation de l’époque, et c’est sous cet angle qu’il a été étudié par les chercheurs. L’impact de la persécution était l’une de ces questions d’actualité. Le présent essai cherche à approfondir ces analyses en comparant les canons publiés à Ancyre avec ceux d’autres synodes antérieurs et postérieurs, en particulier celui de Nicée en 325. Cette comparaison permet de mettre en évidence l’évolution des préoccupations des Églises dans le monde romain (ainsi que les préoccupations qui sont restées constantes) et la manière dont les réponses à ces préoccupations varient selon les époques et les lieux. Dans ce contexte, les canons d’Ancyre sont plus détaillés dans leur réponse à la persécution que ne l’avaient été les synodes africains antérieurs, et beaucoup plus indulgents. En ce qui concerne les thèmes récurrents des synodes épiscopaux d’Ancyre et des synodes ultérieurs, tels que le mode de vie des clercs et le comportement sexuel des chrétiens (virginité, mariage, adultère), les dispositions adoptées à Ancyre étaient plus modérées que celles qui furent adoptées lors des synodes ultérieurs.

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