this issue
previous article in this issue

Preview first page
Document Details :

Title: The Vulture and the Headless Man
Subtitle: Scenes of Violence on a Predynastic Prestige Object from Gebelein
Author(s): MORENZ, Ludwig D. , BÜMA, Beryl
Journal: Archéo-Nil
Volume: 34    Date: 2024   
Pages: 157-169
DOI: 10.2143/ANI.34.0.3293385

Abstract :
This article addresses the imagery of a hitherto only scarcely discussed prestige object from Gebelein based on new, high-quality photographs and drawings. The depicted scenes of sacralised violence provide an interesting glimpse into the 'political' iconography of Gebelein at that time and most likely represents the medial staging of a claim to power by a local ruler. A comparison to the motifs of the Decorated Ware as well as recently discovered tattoos on contemporary mummies from Gebelein unveils a remarkably similar repertoire of motifs across all three types of images, firmly integrating the initially unique looking decoration of the Gebelein staff into the iconographic tradition of the Pre- and Protodynastic period.



Cet article s’intéresse à l’iconographie d’un objet de prestige de Gebelein, peu discuté jusqu’à présent, à partir de photographies et de dessins nouveaux et de haute qualité. Les scènes de violence sacralisée représentées offrent un intéressant aperçu de l’iconographie «politique» de Gebelein à cette époque et représentent très probablement la mise en scène d’une revendication du pouvoir par un dirigeant local. Une comparaison avec les motifs des objets décorés ainsi qu’avec les tatouages récemment découverts sur les momies contemporaines de Gebelein dévoile un répertoire de motifs remarquablement similaires dans les trois types d’images, intégrant fermement la décoration initialement unique du bâton de Gebelein dans la tradition iconographique de la période pré- et protodynastique.

Download article