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Document Details : Title: Murder in Jerusalem Temple Subtitle: The Chronicler's Story of Zechariah: Literary and Theological Features, Historical Credibility and Impact Author(s): KALIMI, Isaac Journal: Revue Biblique Volume: 117 Issue: 2 Date: 2010 Pages: 200-209 DOI: 10.2143/RBI.117.2.3206405 Abstract : This article discusses the literary and theological features as well as historicity of the story about the murder of Zechariah in 2 Chr 24:20-22. The story was built on phrases from the earlier 'biblical' books. Its theological and literary notions fit with those that guide the Chronicler’s work. The speech and last words of Zechariah seem to be composed by the Chronicler. The historical reliability of the murder itself is ambiguous: considering conspiracies and killing of prophets in general and the political situation in Judah at the end of 9th century B.C.E. in particular, the story could be based on a historical event. On the other hand, it is possible that the Chronicler built his story on Lam 2:20c, in order to create a theological balance in his reshaping of the past. Nonetheless, the story had a strong impact on post-biblical, Jewish and Christian writings through centuries. L’article débat des traits littéraires et théologiques, aussi bien que de l’historicité, du récit du meurtre de Zacharie en 2 Chr 24, 20-22. L’histoire a été construite à partir de citations de livres bibliques antérieurs. Ses notions théologiques et littéraires vont avec celles du Chroniste. Le discours et les dernières paroles de Zacharie semblent avoir été composés par le Chroniste. La véracité historique du meurtre lui-même est sujette à caution. Si on considère les complots et les meurtres de prophètes, et la situation politique en Juda à la fin du IXe s. av. J.-C., le récit pourrait être appuyé sur un évènement réel. D’autre part, il est possible que le Chroniste ait bâti son histoire sur Lam 2, 20c, pour trouver un équilibre théologique dans sa reconstitution du passé. Néanmoins, le récit a eu une forte influence dans les récits postérieurs, juifs et chrétiens. |
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