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Document Details : Title: Christology, the Poor, and Surpassing Righteousness Subtitle: Reading Matthew 25,31-46 with 26,6-13 Author(s): MCMAHON, Christopher Journal: Revue Biblique Volume: 123 Issue: 4 Date: 2016 Pages: 554-566 DOI: 10.2143/RBI.123.4.3180794 Abstract : The subtle and complex relationship between Matthew’s Christology and the 'surpassing righteousness' Jesus demands in The Sermon on the Mount (Mt 5,20) marks Matthew’s theology and colors much of his gospel. This feature of Matthew’s Gospel is perhaps nowhere more evident than in the placement of the parable of The Sheep and the Goats (Mt 25,31-46) alongside The Anointing at Bethany (Mt 26,6-13). Although some exegetes have epitomized the basic insight of the judgment scene in Matthew 25 with reference to Prov 19,17 ('To give to the poor is to give to the Lord'), simply noting this allusion fails to develop Jesus’ pervasive concern for the poor in Matthew or to note the Christological significance of the passage as it relates to the 'surpassing righteousness' the disciples are called to practice in Matthew. Additionally, the allusion to Dt 15,11 in Mt 26,11 (i.e., 'The poor you will always have with you…'), along with Matthew’s redaction of his Marcan source material in The Anointing at Bethany, often remain unconnected to the judgment parable that precedes it. This paper will argue that Matthew not only anticipates the anointing scene in the parable, but through his redaction of the anointing scene he subtly marries the two stories. In so doing he provides both a Christological center to the judgment scene and an ethical center to the anointing narrative consistent with his theological interests. La relation subtile et complexe entre la christologie de Matthieu et la «justice supérieure» que demande Jésus dans Le Sermon sur la montagne (Mt 5,20) marque la théologie de Matthieu et colore beaucoup son évangile. Cette caractéristique de l’Évangile de Matthieu est peut-être nulle part ailleurs plus évidente que dans le placement de la parabole du Jugement dernier (Mt 25,31-46) à côté de L’onction à Béthanie (Mt 26,6-13). Certains exégètes ont résumé l’idée fondamentale de la scène du jugement en Matthieu 25 en référence à Pr 19,17 («Donner aux pauvres, c’est donner au Seigneur»), notant simplement que cette allusion ne parvient pas à développer la préoccupation omniprésente de Jésus pour les pauvres en Matthieu ou pour noter l’importance christologique du passage sur la «justice supérieure» que les disciples sont appelés à pratiquer en Matthieu. En outre, l’allusion à Dt 15,11 en Mt 26,11 (i.e., «Les pauvres, vous en aurez toujours avec vous ...»), ainsi que la rédaction de Matthieu du matériel de sa source marcienne dans L’onction à Béthanie, restent souvent sans rapport avec la parabole du jugement qui précède. Cet article montrera que Matthieu prévoit non seulement la scène de l’onction dans la parabole, mais que par sa rédaction, il assemble subtilement les deux histoires. En faisant cela il fournit à la fois un centre christologique à la scène du jugement et un centre éthique au récit de l’onction qui est compatible avec ses intérêts théologiques. |
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