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Document Details : Title: Ecclesia de eucharistia Subtitle: Or: How Roman-Catholic is Luther's Late Theology of the Eucharist? Author(s): WENDTE, Martin Journal: Questions Liturgiques/Studies in Liturgy Volume: 90 Issue: 4 Date: 2009 Pages: 177-198 DOI: 10.2143/QL.90.4.2045788 Abstract : One of the reasons for the division of the One Church into different denominations is the difference concerning the understanding of the Eucharist. This article thus asks: How Roman-catholic is Luther’s theology of the Eucharist? In order to answer this question, the article first deconstructs popular images of Luther and thereby shows that Luther is closer to Roman Catholicism than we are used to assume. It then reconstructs Luther’s late theology of the Eucharist, before it compares its most important points with Roman-catholic positions as they are presented in official documents of the Roman-catholic church, like Ecclesia de Eucharistia. In a formal perspective, the article develops the thesis that real closeness and real difference are the two sides of the same reality the Eucharist points to: the saving real presence of Christ. What unites the Roman-catholic and the Lutheran church is the thing which separates the two, and vice versa. Materially spoken, by Christ’s saving presence in the Eucharist the One Church comes into being and subsists in the Roman-catholic and the Lutheran church (amongst others). At the same time, the differences concerning our understanding of Christ’s saving presence and its effects on man and thus the question of certainty of salvation bring about that the One Church is divided into denominations. Une des raisons de la division de l’Église Unique en plusieurs dénominations concerne la différence quant à la compréhension de l’Eucharistie. Cet article s’interroge à ce sujet de cette manière: De quelle façon la théologie de l’eucharistie de Luther est-elle catholique-romaine? Afin de répondre à une telle question le présent article déconstruit tout d’abord les représentations populaires de Luther et établit ainsi qu’il est plus proche du catholicisme romain qu’on est généralement porté à le croire. L’a. réarticule alors la théologie tardive de Luther sur l’eucharistie avant de comparer ses points les plus importants avec les positions romaines catholiques telles qu’elles sont énoncées dans des documents officiels, comme Ecclesia de eucharistia. Dans une perspective formelle, cet article développe la thèse que la réelle proximité et la réelle différence sont les deux faces d’une même réalité que l’eucharistie apporte: la présence salvatrice réelle du Christ. Ce qui unit l’Église catholique-romaine et le luthérienne est le point qui les sépare et vice versa. D’une façon matérielle, par la présence salvatrice dans l’eucharistie l’Unique Église se manifeste en son existence et subsiste dans l’église catholique romaine et luthérienne (parmi d’autres). En même temps les différences concernant la compréhension de la présence salvifique et de ses effets sur l’humanité et ainsi la question sur la certitude de ce qu’elle apporte fait que l’Unique Église est partagée en plusieurs dénominations. |
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