this issue
previous article in this issuenext article in this issue

Preview first page
Document Details :

Title: Clothing in the Early Ghaznavid Courts
Subtitle: Hierarchy and Mystification
Author(s): AMIRSOLEIMANI, S.
Journal: Studia Iranica
Volume: 32    Issue: 2   Date: 2003   
Pages: 213-242
DOI: 10.2143/SI.32.2.563202

Abstract :
This article studies clothes and their meaning in the early Ghaznavid courts of Muhammad and Mas'ûd (421-31/1030-40) as a part of sartorial traditions in the Islamic world and ancient Iran, both of which influenced Ghaznavid practices. Based on the works of major court poets of the period and the Târîkh-e Bayhaqî by Abu al-Fazl Bayhaqî, contemporary historian, it analyses how in the fluid hierarchy of the early Ghaznavid courts, clothes became an important means of displaying or dissembling power by courtiers. Yet clothes, among other symbols of power, lost their significance to courtiers at moments when they encountered virtues like contentment and simplicity in pious men.

L'article est consacré à la symbolique du vêtement à la cour des premiers Ghaznavides, Muhammad et Mas'ûd (421-31/1030-40) en la replaçant dans le contexte des traditions vestimentaires du monde islamique et de l'Iran ancien, qui ont l'un et l'autre influencé les pratiques des Ghaznavides. Basé sur les œuvres des grands poètes de la cour et le Târîkh-i Bayhaqî d'Abu al-Fazl Bayhaqî, historien de l'époque, l'article analyse comment, dans la fluide hiérarchie de la cour ghaznavide, le vêtement devient un moyen important de manifestation ou de dissimulation du pouvoir par les courtisans. Cependant, tout comme d'autres symboles du pouvoir, le vêtement perd sa signification aux yeux des courtisans lorsque ces derniers rencontrent chez des hommes pieux des vertus telles que la sérénité et la simplicité.

Download article