this issue
previous article in this issuenext article in this issue

Document Details :

Title: Chair de l'esprit et esprit de la chair chez Hegel, Schelling et Husserl
Author(s): DEPRAZ, Natalie
Journal: Revue Philosophique de Louvain
Volume: 94    Issue: 1   Date: février 1996   
Pages: 19-42
DOI: 10.2143/RPL.94.1.541814

Abstract :
Le concept phénoménologique d’incarnation est solidaire, quoique de façon médiate, de schèmes théologiques prégnants (économiques comme trinitaires): voilà ce que l’on cherche ici à avérer, à la lumière d’un examen comparatif des pensées spéculatives hégélienne et schellingienne. La restitution d’une filiation conceptuelle entre idéalisme allemand et phénoménologie husserlienne conduit d’une part à inscrire l’aliénation incorporante hégélienne au compte d’une sensibilisation maximale du divin dont MerleauPonty présente la pointe phénoménologique extrême, d’autre part à voir dans le régime théophanique schellingien un creuset spéculatif possible de l’incarnation génétique husserlienne. Dans ce dernier cas, sensible et image ne s’opposent plus comme le concret et l’abstrait, mais l’apparaître charnel et l’imagination œuvrent de concert à la libération d’une incarnation phénoménologique inédite car dé-corporéisée, dont la «trans-parution» est l’apparaître renouvelé.

That the phenomenological concept of embodiment depends — even if not immediately — upon precise theological schemas (economic and trinitarian) is the thesis of this article, which is guided in this respect by the comparative investigation of the speculative thought of Hegel and Schelling. Having brought to light the conceptual inheritance of phenomenology from German idealism, it is possible to show how Merleau-Ponty’s pioneer work traces back to Hegel’s highly embodied and sensitive conception of divinity, and how Schelling’s theophanic way of thinking anticipates in a speculative manner Husserl’s genetic «incarnation». According to the latter approach, sensation and image are no longer opposed, as are concretion and abstraction: carnal appearing and imagination appear closely linked so that they give way to a new phenomenological incarnation (no longer embodied), the renewed appearing of which is a kind of «shining through».

Download article