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Document Details :

Title: Différence ontologique et différence ontothéologique
Subtitle: Introduction à la pensée de Gustav Siewerth I
Author(s): TOURPE, Emmanuel
Journal: Revue Philosophique de Louvain
Volume: 93    Issue: 3   Date: 1995   
Pages: 331-369
DOI: 10.2143/RPL.93.3.541761

Abstract :
La pensée de Gustav Siewerth représente l'un des essais les plus fructueux pour déployer l'ontologie sommaire de l'Aquinate dans la direction systématique qu'indique Hegel, en regard de l'exigence heideggérienne à penser rigoureusement la différence de l'être. Dans ce premier article d'une série de trois études consacrées à Siewerth, est réfléchie l'Urdifferenz ontothéologique du subjectumet de l'actus essendi divins, fondatrice ultime de la distinctio realis entre l'esse et l'ens. Il est alors possible de penser sans contradiction une unité (exemplaire) de Dieu et du monde et l'événement de la différence ontologique, auquel l'homme appartient comme substantia potentialis, à partir de l'être et vers l'être.

The thought of Gustav Siewerth is one of the most successful attempts to develop St. Thomas' implicit ontology in the systematic direction indicated by Hegel, and in relation to Heidegger's demand to rigorously think the ontological difference. This first article of a series of three studies devoted to Siewerth, thematizes the ontotheological Urdifferenz between the divine subjectum and actus essendi, the ultimate foundation of the distinctio realis between esse and ens. Thus, it would be possible to conceive together, without contradiction, an (exemplary) unity between God and the world, on the one hand, and the event of the ontological difference to which man belongs as substantia potentialis, coming out of being and moving back towards being, on the other.

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