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Document Details :

Title: 'Do Not Walk After Your Heart' (Num 15:39)
Subtitle: Redescribing Moral Agency in Sirach and 4QInstruction
Author(s): KIM, World
Journal: Revue de Qumran
Volume: 34    Issue: 2   Date: numéro 120, 2022   
Pages: 161-176
DOI: 10.2143/RQ.34.2.3291411

Abstract :
This article seeks to redescribe moral agency in Sirach and 4QInstruction by comparing how Sir 5:2 and 4Q417 1 i 27 allude to and re-use Num 15:39. Given that Num 15:39 is not a commonly utilized passage in Second Temple literature, Sirach and 4QInstruction share a 'distinctive feature' which allows for interesting comparison with respect to moral agency. Although scholars posit that moral agency is affirmed in Sirach while denied in 4QInstruction, recent studies invite further inquiry into whether these categories are apt to describe moral agency in either Sirach or 4QInstruction. This article shows that describing moral agency in Sirach and 4QInstruction is more complex than the binary 'voluntarism or determinism' might suggest and argues that these two works have more in common with respect to moral agency than initially thought.



Cet article vise à décrire l’agentivité morale dans le Siracide et en 4QInstruction en comparant la façon dont Si 5,2 et 4Q417 1 i 27 font allusion et réutilisent Nb 15,39. Dans la mesure où Nb 15,39 n’est pas un passage couramment utilisé dans la littérature juive du Second Temple, le Siracide et 4QInstruction partagent une 'caractéristique distinctive' qui permet une comparaison intéressante en ce qui concerne l’agentivité morale. Bien que les chercheurs affirment que la notion d’agentivité morale est affirmée dans le Siracide alors qu’elle est niée en 4QInstruction, des études récentes invitent à poursuivre la recherche pour savoir si ces catégories sont aptes à décrire l’agentivité morale dans le Siracide ou en 4QInstruction. Cet article montre que la description de l’agentivité morale dans le Siracide et en 4QInstruction est plus complexe qu’une simple binarité 'volontarisme ou déterminisme' ne pourrait le suggérer et soutient que ces deux ouvrages ont plus en commun en ce qui concerne l’agentivité morale qu’on ne le pensait initialement.

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