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Document Details :

Title: Le geste auctorial
Author(s): LENAIN, Thierry
Journal: Revue Philosophique de Louvain
Volume: 119    Issue: 3   Date: août 2022   
Pages: 343-370
DOI: 10.2143/RPL.119.3.3291098

Abstract :
À partir d’une définition de sens commun de l’auctorialité, on soutient l’idée que l’acte auctorial relatif à une oeuvre d’art ou de littérature doit être décomposé en au moins trois fonctions fondamentalement irréductibles l’une à l’autre ou à un principe unique: créer, revendiquer la chose créée en tant qu’oeuvre et adresser celle-ci à un public. Selon les contextes, les domaines et les cas, ces fonctions peuvent se combiner de diverses manières. Dans l’approche de l’art et de la littérature, il convient d’étudier d’abord séparément chacune de ces fonctions constitutives du geste auctorial avant de se pencher sur leurs multiples interactions. Les avantages théoriques de cette démarche dissociative sont examinés à la lumière d’exemples tirés des domaines de l’art prémoderne, non-occidental, contemporain et «brut» de même que des cas de l’anonymat littéraire et du faux artistique.



Starting from a common-sense definition of authorship, this article proposes that the act of authoring a work of art or literature should be broken down into at least three different functions that are fundamentally irreducible either to one another or to a common principle: creating something, claiming something as one’s work and addressing that work to an audience. According to contexts, domains and cases, these functions may present themselves arranged in various ways. In the approach of art and literature, each function constituting the authorial act is to be studied separately in a first methodological phase; their multiple interactions should then be examined. The theoretical benefits of this dissociative approach are examined in the light of examples drawn from the domains of pre-modern, non-western, contemporary and outsider art, as well as literary anonymity and art forgery.

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