this issue
previous article in this issuenext article in this issue

Document Details :

Title: Het hoger onderwijs
Subtitle: Billijkheid, democratische toegang en studiebijdrage
Author(s): OOGHE, Erwin
Journal: Ethische Perspectieven
Volume: 29    Issue: 2-3   Date: juni-september 2019   
Pages: 73-80
DOI: 10.2143/EPN.29.2.3287107

Abstract :
Econoom Erwin Ooghe doet in deze bijdrage een voorstel voor een billijke financiering van het Hoger Onderwijs dat uitgaat van een hogere eigen bijdrage van de gebruiker van het Hoger Onderwijs. Studenten plukken immers de vruchten van een systeem dat ook door niet-studenten wordt gefinancierd. Het lijkt rechtvaardiger wanneer de kosten van het onderwijs volledig bij de student komen te liggen, die de kosten dan beschouwt als een investering in zijn of haar toekomst die later terugverdiend worden. Het feit dat studieloopbanen niet altijd vlot lopen, dat sommige studierichtingen beter renderen dan andere en dat we toch een bepaalde professionele bevolking nodig hebben, maakt echter dat er op allerlei vlakken bijgestuurd zal moeten worden door de overheid. Zo blijken systemen van voorafbetaling door de student niet zonder risico’s te zijn. Ooghe doet daarom voor een ander voorstel. Studenten betalen achteraf, afhankelijk van hun inkomen een studiebijdrage. Wie geen ‘rendement’ uit zijn studie haalt, betaalt niets, wie daarentegen goed verdient, betaalt een percentage. Dit lijkt een voorstel dat de rechtvaardigheid in de samenleving ten goede komt.

Download article