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Document Details :

Title: Resolutions on Church Music at the Council of Trent
Subtitle: An Area of Tension between Ferdinand's Declaration and the Protestant Reformation
Author(s): MISERA, Carsten
Journal: Theoforum
Volume: 48    Issue: 1-2   Date: 2018   
Pages: 103-113
DOI: 10.2143/TF.48.1.3286631

Abstract :
This article examines the impact of Ferdinand’s Declaration and the Protestant Reformation on the resolutions on church music at the Council of Trent (1545-1563) and the tensions between them. By examining this historically important event, the Council’s decisions must be seen from the perspective of a reform council. All in all, church music played a rather subordinate role at the Council of Trent, which stands in contrast to the golden age of classical vocal polyphony at this time. In order to strengthen the classical vocal polyphony, the Council of Trent intended to remove lascivious and unclean elements from church music, in order to reinstate the worship and meditation character during mass. The novelty of this article is that it shows that Ferdinand’s Declaration and the Protestant Reformation had an impact in the decrees regarding church music — an aspect that until now has been neglected. These decrees suggest that the Council fathers tried to find a compromise-oriented solution. On the one hand, the decisions cover a wide range of directives, on the other hand they restrict and limit as little as possible. Data have been collected from archives, source books and journal articles. It is important to show a new perspective on the decrees of the Tridentine, because the formulations gave way to interpretation and a freedom within the scope of guidelines.



Le présent article porte sur les influences et les tensions du libelle de la réformation sous l’autorité de Ferdinand I tout en se référant à la réforme protestante et son impact sur les décisions du domaine de la musique vocale d’église du Concile de Trente (1545-1563). En tant qu’événement historique unique, l’itinéraire de la réflexion prévoit de redessiner les décisions du Concile sous la perspective d’un Concile de réforme. Contrairement à ce qui était envisagé pour la polyphonie vocale durant l’âge d’or, la musique sacrée jouait un rôle plutôt subordonné au Concile. Un des buts primordiaux des initiateurs fut de rendre plus efficace la polyphonie vocale dans la manière dont des éléments lascifs et impurs devraient être bannis. N’est-il pas significatif que jusqu’ici personne n’est parvenu à établir une relation entre le libelle de réforme de Ferdinand I de la réforme protestante et les décrets du Concile à l’égard de la musique sacrée? Ces décrets démontrent que les Pères du Concile avaient essayé de trouver une solution équilibrée. D’un côté, les décisions inclurent une grande variété de directives mais de l’autre côté ceux-ci contiennent des prescriptions moins nombreuses. Les données viennent d’archives, d’éditions de sources et d’articles de périodiques. Cet article éclaire ainsi la nouvelle perspective sur les décrets du Concile de Trente étant donné que les formules des décrets ont offert des espaces destinés à l’interprétation en accordant aux directives une certaine liberté.

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