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Document Details :

Title: Qāshānī, the First World Historian
Subtitle: Research on his Uninvestigated Persian General History, Zubdat al-Tawārīkh
Author(s): OTSUKA, Osamu
Journal: Studia Iranica
Volume: 47    Issue: 1   Date: 2018   
Pages: 119-149
DOI: 10.2143/SI.47.1.3285721

Abstract :
It is well-known that Abū al-Qāsim Qāshānī, a historian at the court of the Ilkhanid rulers Ghazan and Öljeitü, claimed to be the true author of Rashīd al-Dīn’s famous Persian general history, the Jāmi‘ al-Tawārīkh. While his claim has been addressed in many previous studies, it has not been comprehensively examined via philological study. This article is the first attempt to make a philological study of all the surviving manuscripts of Qāshānī’s so far uninvestigated Persian general history, the Zubdat al-Tawārīkh. A close analysis of these manuscripts reveals that the compilation of the Zubdat al-Tawārīkh was ordered by Ghazan in 700/1300-1, and that the second volume of the Jāmi‘ al-Tawārīkh, written in 706/1307, draws almost entirely from this book. As the Zubdat al-Tawārīkh covers a larger geographical area than the Jāmi‘ al-Tawārīkh, it has great potential not just for reconsidering the compilation process of the Jāmi‘ al-Tawārīkh, but also for reconstructing the history of the Ilkhanids.



Il est bien connu qu’Abū al-Qāsim Qāshānī, l’historien de cour des souverains ilkhanides Ghazan et Öljeitü, affirmait être le véritable auteur de la célèbre histoire générale en persan de Rashīd al-Dīn, le Jāmi‘ al-tawārīkh. Si cette prétention a déjà été souvent discutée dans de précédents travaux, le Zubdat al-tawārīkh de Qāshānī n’a pas encore été méthodiquement examiné du point de vue de la philologie. Cet article se veut la première tentative d’une étude philologique de tous les manuscrits existants de cette histoire générale en persan. Une analyse attentive révèle que le livre fut entrepris sur ordre de Ghazan en 700/1300-1 et aussi que le second volume du Jāmi‘ al-tawārīkh fut composé en 706/1307 presque entièrement sur la base du Zubdat al-tawārīkh. Comme les événements rapportés dans le Zubdat al-tawārīkh couvrent une zone géographique plus large, le livre présente un grand potentiel non seulement pour mieux comprendre la façon dont fut élaboré le Jāmi‘ al-tawārīkh, mais aussi pour faire l’histoire des Ilkhanides.

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