PEETERS ONLINE JOURNALS
Peeters Online Bibliographies
Peeters Publishers
this issue
  previous article in this issuenext article in this issue  

Document Details :

Title: Interdisciplinaire wervelkolomraadpleging voor patiënten met chronische lage rug- en/of nekpijn:luxe of noodzaak?
Author(s): IEVEN K, SCHELFAUT S, VAN WAMBEKE P, LYSENS R
Journal: Tijdschrift voor Geneeskunde
Volume: 72    Issue: 10   Date: 2016   
Pages: 619-630
DOI: 10.2143/TVG.72.10.2002118

Abstract :
In 2012 werd de interdisciplinaire wervelkolomraadpleging (IDR) opgestart in het UZ Leuven voor patiënten met chronische lage rug- en/of nekpijn (cLRP, cNP). Dit project heeft als voornaamste doel om patiënten met een moeilijk diagnostich en therapeutisch probleem efficiënter te helpen door met verschillende disciplines samen en op hetzelfde moment de patiënt te benaderen.
In dit artikel wordt een eerste evaluatie van dit project besproken, die zich focust op het inschatten van de therapietrouw en de verdere “medical shopping” na deze IDR. Ondanks gelijktijdig en gezamenlijk advies van meerdere specialisten, start een vierde van de patiënten niet met de behandeling die werd voorgesteld en doet 35% aan verdere medical shopping. Van de onderzochte determinanten speelde tevredenheid van de patiënt, die hoofdzakelijk bepaald werd door het informatieve en empathische aspect tijdens de raadpleging, de grootste rol in deze uitkomsten.






Interdisciplinary consult for patients with chronic low back and/or neck pain: luxury or necessity?
Objectives: a first evaluation of the interdisciplinary consult (IDC) in the hospital of UZ ­Leuven (Belgium) for patients with chronic low back- and/or neck pain. To estimate compliance and further medical shopping of patients attending the IDC. To find out determinants of compliance and further medical shopping, particularly the satisfaction of the patient about the IDC.
Methods: satisfaction, compliance and medical shopping were interrogated by phone (using a questionnaire). Afterwards a logistic regression analysis was used to investigate the influence of age, smoking attitude, work status and satisfaction on compliance and further medical shopping.
74,35% started all separate parts of the treatment plan. There was further medical shopping in 35,40%. Concerning satisfaction, 23,01% was (very) unsatisfied, 54,8% (very) satisfied and 8,85% answered neutral. The other patients could not answer this question. Patients who were unsatisfied, tend to do more medical shopping (p-value < 0,001). They were also less compliant (p-value = 0,041). The most important reasons for dissatisfaction were too few explanations about their disease and treatment plan and a lack of empathy during the consult.
Conclusion: despite the joint advice of several specialists together at the same time, 25% of the patients do not follow the recommended treatment. 35% attended to further medical shopping. More research is necessary to compare these results with mono- or multidisciplinary consults where different specialists see the patients separately at different times. If doctors pay more attention to show enough empathy and to inform patients completely and correctly about their disease and the choice of treatment, they could possibly limit the further medical shopping and the lack of compliance.


download article




54.162.151.77.