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Document Details :

Title: Le Ps 105, les Chroniques et Jérémie
Author(s): GOSSE, Bernard
Journal: Revue Biblique
Volume: 123    Issue: 4   Date: 2016   
Pages: 506-518
DOI: 10.2143/RBI.123.4.3180791

Abstract :
L’influence de Néhémie 13,15-22 apparaît en Jr 17,19-27, les deux passages se situent dans la continuité des préoccupations des livres des Chroniques. Des éléments de Ne 13,15-22, via Jr 17,19-27 réapparaissent, en même temps que l’influence des Chroniques en Jr 33,10-13, passage qui présente un équivalent dans la Septante. La rédaction type Septante du livre de Jérémie connaît donc déjà l’influence de l’ensemble Esdras-Néhémie et Chroniques. Cette double influence réapparaît, de manière accentuée, en Jr 33,14-26, passage propre au texte massorétique, dans une ligne asaphite qui réintègre le messie davidique en lien étroit avec l’«autre famille», les lévites, dans le contexte du culte du temple. Le livre de Jérémie se situe donc dans la ligne officielle asaphite, qui réintègre dans l’histoire la dynastie davidique en tant que fondatrice du culte, pour le plus grand avantage des lévites présentés comme institués par David. Le livre d’Isaïe, au contraire, conteste la théologie officielle asaphite.



The influence of Nehemiah 13:15-22 appears in Jer 17:19-27. These two passages depend of the preoccupations of the book of Chronicles. Some elements of Neh 13:15-22, via Jer 17:19-27, appear, in the same time that the influence of Chronicles, in Jer 33:10-13, passage with an equivalent in the Septuagint. This point indicates that the redaction type Septuagint of the book of Jeremiah knows yet the influence of Ezra-Nehemiah and Chronicles. This double influence appears a new time with more power, in Jer 33:14-26, passage that has no equivalent in the Septuagint. The doctrine is asaphite, that recovers the Davidic messiah in a close relation with the 'other family', the Levites in the context of the Temple’s cult. The redaction of the Book of Jeremiah, particularly the redaction type Masoretic, follows the asaphite official line, with the mention of the Davidic dynasty like responsible of the foundation of the cult in favour of the Levites presented like instituted by David. At contrary, the Isaiah book contests the official theology, asaphite, at the return from the exile.

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