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Document Details :

Title: Rettung menschlicher Würde und Individualität
Subtitle: Emmanuel Levinas' 'Angebot' an die Moraltheologie
Author(s): DICKMANN, Ulrich
Journal: ET-Studies
Volume: 2    Issue: 2   Date: 2011   
Pages: 267-286
DOI: 10.2143/ETS.2.2.2172273

Abstract :
According to Levinas, the barbarities of the twentieth century have proved the hitherto valid philosophical categories for the determination of what it is to be human (self-preservation, self-consciousness, freedom) to be insufficient for protecting humanity. Philosophy and the human sciences have evaded the very thing that makes us human. Therefore, following the biblical-rabbinical tradition that pays attention to individuals, Levinas sets out to reconsider the person in their sacrosanct dignity and individuality. Their importance is demonstrated above all in metaphysical thinking about the nature of what it is to be human, which transforms phenomenology into an ethical way of seeing. From the perspective of ethics, the actual encounter between two people shows the inalienable sense of the human in its interference between me and the other: the powerless otherness of others as their dignity; my subjectivity as passivity, which is actually responsibility, before it experiences freedom, and which at the same time assures me that my dignity and individuality are irreplaceable. Levinas explicitly refers back to the notion that we are made in the image of God, to which he gives philosophical validity. This is an invitation to moral theology to allow itself to be shaken up by Levinas and his basic concepts (person, dignity, individuality), against the background of interpersonal experience and biblical anthropology.



Selon Levinas, les catastrophes humaines du 20e siècle ont prouvé que les catégories philosophiques qui étaient, jusqu’à maintenant, valables pour définir l’être humain (instinct de conservation, conscience de soi, liberté) sont insuffisantes pour protéger l’humanité. C’étaient, précisément, les concepts qui font de l’homme un homme, qui manquaient à la philosophie et aux sciences humaines. Suivant la perspective biblique et rabbinique de l’homme individuel, Levinas essaye de penser à frais nouveaux la personne humaine, dans sa dignité et son individualité constitutives. L’importance de sa pensée tient, avant toute autre réflexion sur la nature de l’homme, à une métaphysique qui transforme la phénoménologie en une vision éthique. La rencontre concrète de deux hommes montre le sens inaliénable de l’humain dans l’interférence entre moi et l’autre: la dignité de l’autre, par une altérité qui s’impose sans pouvoir, ma subjectivité comme une passivité qui est responsabilité avant d’être libre et qui, en même temps, cautionne irrévocablement le caractère irremplaçable de ma dignité et de mon individualité. Levinas utilise ici explicitement le concept de l’homme fait à l’image de Dieu et lui donne une validité philosophique. Une invitation salutaire est ainsi faite à la théologie morale de se laisser interroger dans ses concepts fondamentaux (personne, dignité, individualité) par l’expérience des relations humaines et de l’anthropologie biblique.

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