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Document Details :

Title: Resurrectio carnis
Subtitle: Du savoir théologique à la connaissance liturgique
Author(s): LACOSTE, Jean-Yves
Journal: Questions Liturgiques/Studies in Liturgy
Volume: 89    Issue: 2-3   Date: 2008   
Pages: 87-107
DOI: 10.2143/QL.89.2.2033509

Abstract :
La théologie tient sur Dieu un langage propositionnel qui se veut cognitif. Néanmoins, en théologie, on ne peut traiter Dieu comme un objet. Il faut avouer que Dieu est «toujours plus grand» (Deus semper major). Cela ne nous interdit pas de parler sur Dieu dans le comment de sa manifestation. La théologie s’intéresse à Dieu dans le mode de son apparition. Dieu nous est connu comme inconnu. Nous devons mettre entre parenthèses toute immédiateté connaissante. Croire en Dieu n’est pas sentir Dieu. Dans le comment de son apparition Dieu nous apparaît d’abord comme amour. L’expérience dans laquelle savoir et connaître se mêlent de la manière la plus remar­quable est l’expérience de la liturgie. La célébration liturgique manifeste une dimension proprement charnelle. La liturgie peut nous introduire à une connaissance de Dieu par la disposition pour accueillir sa présence. Il faut y reconnaître l’acte double du Dieu qui se donne à connaître à son people et du people qui connaît son Dieu. Dans l’expérience liturgique il y a anticipation de l’eschaton. Ainsi la liturgie peut être vécue comme résurrection anticipée de la chair.



Theology holds to a language about God which is propositional, meaning cognitive. Nevertheless, in theology one cannot treat God as an object. One must admit that God is 'always greater' (Deus semper major). This does not prohibit us from speaking of God in the how of his manifestation. Theology is interested in God in the mode of his appearance. God is known to us as unknown. We must put all, knowing immediacy in brackets. To believe in God is not the same as to feel God. In the how of his manifestation, God appears to us first as love. The experience in which knowledge and knowing blend in the most remarkable way is the liturgical experience. Liturgical celebration manifests a fittingly fleshly dimension. Liturgy can introduce us to a knowing of God by the ability to welcome his presence. It is necessary to recognise here God’s double action by which he gives himself to be known by his people and by which the people know their God. In the liturgical experience there is an anticipation of the eschaton. In this way the liturgy can be lived as an anticipated resurrection of the flesh.

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