this issue
previous article in this issuenext article in this issue

Document Details :

Title: De bittere herinnering aan het lezen als plicht
Subtitle: De leesautobiografie als seismogram van de leescarrière
Author(s): DE MOOR, W.
Journal: Spiegel der Letteren
Volume: 34    Issue: 3-4   Date: 1992   
Pages: 305-332
DOI: 10.2143/SDL.34.3.2005583

Abstract :
Zonder institutionalisering geen canon, merkte Mooij in 1985 op, en onmiskenbaar is de school een institutie die er toe doet. In het onderwijs wordt de canon met name gereflecteerd in de boekenlijsten. Die worden aanzienlijk gevoed door uitgeversactiviteiten als vroeger, de Nimmer Dralend-reeks, de Ooievaars met vooral poëziebloemlezingen, altijd nog de Salamanders, vele jaren lang reeds de heel goedkope Bulkboeken - sinds de jaargang 1990-1991 voorzien van een reeks suggesties voor vragen en opdrachten bij verschenen titels, en sinds 1990 de de Grote Lijsters en 1991 de Jonge Lijsters van Wolters-Noordhoff, zo goedkoop, wanneer en ze met een hele klas tegelijk bestelt, dat hiermee direct invloed uitgeoefend kan worden op de Lijstebrij die leerlingen wordt voorgezet. Met dat woord wordt een spook opgeroepen dat twintig jaar lang door de klaslokalen heeft gedwaald: de canon als ernstige bedreiging voor de geestelijke gezondheid.

Download article