this issue
previous article in this issuenext article in this issue

Document Details :

Title: Perdre au jeu
Subtitle: Généalogie d'une allégorie védique
Author(s): D'INTINO, Silvia
Journal: Journal Asiatique
Volume: 293    Issue: 1   Date: 2005   
Pages: 125-149
DOI: 10.2143/JA.293.1.2002080

Abstract :
Les implications poétiques de la Ṛksaṃhitā invitent à une lecture nouvelle de ce corpus. Dans l’analyse de l’akṣasūkta (ṚS X 34) ici proposée, la scène du jeu apparaît comme une allégorie: sur un mode figuré, le poète réfléchit à son propre travail, aux attentes et contraintes de son art. Le joueur qui a tout perdu incarne ainsi les valeurs fondamentales de la poétique védique, avec ses paradoxes: exposé à l’abandon et à l’échec, il fait l’apprentissage difficile d’une parole toujours fuyante, toujours à retrouver.



The poetic implications of the Ṛksaṃhitā may suggest a new approach to this corpus. We offer here a new interpretation of the akṣasūkta (ṚS X 34). According to our analysis, the scene of the game constitutes an allegory, a self-applied figured discourse on the poet’s own art. By establishing a similarity between his relation with speech on one hand and the reality of gambling with its unpredictable, irrevocable laws on the other, the poet exposes the fundamental values of the Vedic poetic, together with its intrinsic paradoxes: as the defeated gambler, he is exposed to abandonment and failure while undergoing the difficult task of seizing the word, decidedly evasive, for ever to be regained.


Download article