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Document Details :

Title: Significations culturelles et sens éthique
Subtitle: A partir d'Emmanuel Lévinas
Author(s): GUIBAL, Francis
Journal: Revue Philosophique de Louvain
Volume: 94    Issue: 1   Date: février 1996   
Pages: 134-163
DOI: 10.2143/RPL.94.1.541818

Abstract :
Deux parcours composent cet essai dans son effort pour mesurer, à la suite d’Emmanuel Levinas, l’écart qui distingue — et ordonne — les significations et le sens. Une première esquisse, généalogique, repère, à partir de «l’esprit» (hégélien), le sujet (husserlien), le Dasein (heideggérien) et le corps (merleau-pontyen) comme autant de jalons ou d’avancées vers la dissociation contemporaine, et problématique, du multiple (historique) et de l’un (logique). Ce qui conduit, en un deuxième temps, à porter sur cette crise (culturelle) le jugement (éthique) d’une signifiance an-archique qui se noue dans l’intrigue complexe de l’altérité (Visage) et de la subjectivité (psychisme), de la sainteté (transcendante) et de la justice (politique), de l’infinité (méta-physique) et de la finitude (ontologique). On se risque, pour finir, à exposer cette pensée du sens comme hauteur absolue (de l’Autre) à l’épreuve d’orientations différentes (liberté de la raison et/ou donation de l’existence).

This essay is made up of two parts, the aim of which is to measure in the footsteps of Emmanuel Levinas the distance which distinguishes — and orders — meanings and meaning. A first outline, genealogical in nature, sets out from (Hegelian) “Spirit” and distinguishes (Husserl’s) subject, (Heidegger’s) Dasein and (Merleau-Ponty’s) body as steps or advances towards the — problematic — contemporary dissociation of the (historical) multiplicity and the (logical) one. This leads, in part two, to an (ethical) judgement of this (cultural) crisis of an-archic significance which culminates in the complex intrigue of otherness (Face) and of subjectivity (psychism), of (transcendent) holiness and of (political) justice, of (meta-physical) infinity and of (ontological) finitude. Finally, the risk is taken of exposing this thought of meaning as the absolute height (of the Other) to the test of various orientations (the freedom of reason and/or the gift of existence).

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