this issue
previous article in this issuenext article in this issue

Document Details :

Title: Workshop: Journalistieke versus commerciële belangen
Author(s): PATTYN, Bart
Journal: Ethische Perspectieven
Volume: 9    Issue: 2   Date: juli 1999   
Pages: 91-107
DOI: 10.2143/EPN.9.2.516874

Abstract :
et Overlegcentrum organiseerde in april van het voorbije academiejaar een workshop met de titel 'Journalistieke versus commerciële belangen'. Dat thema was en is bijzonder actueel. Omdat de publieke opinie in belangrijke mate gevormd wordt door wat mensen via de media vernemen is het van belang dat journalisten zich vakkundig van hun taak kunnen blijven kwijten. Zeker in tijden van crisis zoals tijdens de Dutroux affaire en de dioxinecrisis is de ethische verantwoordelijkheid van de pers bij het verzekeren van accurate en genuanceerde informatie cruciaal.
Sinds de zestiger jaren is de ideologische invloed van wat men traditioneel `de zuilen' noemt, teruggeweken. Kranten en weekbladen gingen zich pluralistischer opstellen en journalisten kregen in ideologisch opzicht meer vrijheid. Parallel met deze evolutie zagen uitgevers van de geschreven pers zich echter verplicht om steun te zoeken bij financiële groepen voor de zware investeringen in informatisering en gesofisticeerder drukpersen. Rond diezelfde periode ontstonden naast de publieke radio en televisie commerciële audiovisuele media die bij hun ontwikkeling een beroep deden op diezelfde financiële groepen. Deze gebeurtenissen hebben ertoe geleid dat de economische controle op de media sterk geconcentreerd raakte. Lopen de commerciële belangen van de investeerders volkomen parallel met de professionele belangstelling van de journalist? Zijn met andere woorden journalistieke en commerciële belangen met elkaar in conflict of niet?
Zolang het grote publiek interesse toont voor accurate en genuanceerde berichtgeving, impliceert commercialisering niet per se een tirannieke bevoogding. Wat echter als het publiek enkel ingaat op simplistische en sensationele geschiedenissen over het privéleven van gezagsdragers of over curieuze wendingen in het leven van bekende mediafiguren? Wat als het brede publiek niet geïnteresseerd is in complexe gebeurtenissen van maatschappelijk belang? Dat was de vraag waarover werd gedebatteerd met onder andere Dirk Achten, Clifford Christians, Herman De Dijn, Pol Deltour, Mark Fackler, Cas Goossens, Leo Hellemans, Kaarle Nordernstreng, André Oosterlinck, Toon Osaer, Koen Raes, Keith Roe, Jan Servaes, Carlos Steel, Luc Van Der Kelen, Hubert Van Humbeeck, Erik Van Leeuw, Dirk Van Mechelen (huidige minister van Economie, Media en Ruimtelijke Ordening in de Vlaamse Regering), Peter Vandermeersch, Toon Vandevelde, Geert Vanhecke, Johan Verstraeten, Dirk Voorhof, Robert White en de medewerkers van het Overlegcentrum.

Download article