this issue
previous article in this issuenext article in this issue

Document Details :

Title: Het project Media-Ethiek
Author(s): PATTYN, Bart
Journal: Ethische Perspectieven
Volume: 9    Issue: 3-4   Date: 1999   
Pages: 226-228
DOI: 10.2143/EPN.9.3.516866

Abstract :
De invloed van de media op onze samenleving is groot en wordt ongetwijfeld nog groter. De gemiddelde Europeaan brengt het grootste deel van zijn vrije tijd door voor de beeldbuis (in Vlaanderen is dat per individu drie uur per dag). Terwijl kranten en weekbladen hun informatiebereik op peil proberen houden, dienen zich steeds nieuwe vormen van informatie aan. Teletekst, interactieve televisie en internet komen in de huiskamers als on-line informatie via de telefoonlijn of het kabelnetwerk terwijl de markt van off-line gegevensdragers zich verder uitbreid. Encyclopedische feitenkennis, recente wetenschappelijke bijdragen, de complete antieke Griekse literatuur, panoramische foto's van kunstwerken of recente opgravingen, er lijkt niets meer te bestaan dat zich aan het computerbeeldscherm kan onttrekken. Er wordt beweerd dat we door de ontwikkeling van nieuwe dataverwerkingssystemen op de drempel staan van een nog grotere revolutie in de communicatie: video-foon, stemgestuurde computers die automatisch teksten selecteren, vertalen en samenvatten,... Als we de projectontwikkelaars mogen geloven, zal wat zich morgen aandient, onwaarschijnlijke perspectieven openen.

Zowel de Europese als de Vlaamse overheid hebben zich op de verdere ontwikkeling van de media voorbereid door te investeren in netwerkinfrastructuur die de communicatie moet versnellen en verbreden. Verwacht wordt dat door de werktijdverkorting meer vrije tijd zal ontstaan waardoor de media-business zich verder zal kunnen ontplooien. De media van morgen worden beschouwd als een groeipool van onze economie.

Download article