previous article in this issue | next article in this issue |
Preview first page |
Document Details : Title: De maatschappij als draaimolen Author(s): ACHERHUIS, Hans Journal: Ethische Perspectieven Volume: 12 Issue: 3-4 Date: september-december 2002 Pages: 223-231 DOI: 10.2143/EPN.12.3.504156 Abstract : Het vraagstuk dat ik aan de orde wil stellen, namelijk dat van de druk op de tijd die wij allen ervaren, van de haast en snelheid van ons huidige leven, kan op vele wijzen worden geïllustreerd. Laat ik maar beginnen met recente empirische gegevens waarvan de hoofdlijnen mij via de economiepagina van de krant onder ogen kwamen. Onlangs promoveerde Ida Sabelin aan de Vrije Universiteit van Amsterdam op het onderzoek ‘Manager’s Times’. Vier jaar lang volgde zij vijftien topmanagers van multinationals en grote non-profitorganisaties. Zij wilde nauwkeurig zichtbaar maken hoe deze met hun tijd omgingen. Haar bevindingen ondersteunen het ‘drukdrukdruk’ dat van hoog tot laag de werkende westerse mens in zijn greep lijkt te hebben. Topmanagers zijn de afgelopen dertig jaar 12 tot 18 uur per week meer gaan werken. Dat betekent dat hun werkdagen en werkweken voortdurend verder uitdijen buiten de officiële werktijd. De moderne technologie – met name de e-mail en de mobiele telefoon – maakt dit mogelijk. ‘Voor veel managers begint de werkweek op zondagavond. Het is de gewoonste zaak van de wereld geworden dat managers 24 uur per dag bereikbaar zijn, dat ze pen en papier naast het bed hebben liggen om ’s nachts een aantekening te kunnen maken en dat de eerste telefoongesprekken ‘s ochtends al in de auto of in de trein worden gevoerd’. |
|