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Document Details :

Title: Moving between Liturgical Theology and Liturgical Pastoral
Subtitle: On Theology, Liturgy, and Christian Life
Author(s): GOYVAERTS, Samuel H.
Journal: Questions Liturgiques/Studies in Liturgy
Volume: 100    Issue: 3-4   Date: 2020   
Pages: 294-312
DOI: 10.2143/QL.100.3.3289094

Abstract :
This article has two main goals. First, it presents a brief outline of the development of both liturgical theology and pastoral liturgical studies. Both of these disciplines are important in the field of liturgical studies and both have their roots in the Liturgical Movement, an important source for contemporary liturgical reflection. One of the main themes of the Liturgical Movement was the relationship between theological reflection and pastoral praxis within the framework of the liturgy. Even to this day, this proves to be a difficult issue. Therefore, a second goal of this article is to develop new perspectives on the relationship between theology, liturgy, and Christian life. For this, I start with the definition of pastoral liturgy used by C. Vagaggini. He perceives pastoral liturgy as ‘the general way of conceiving and putting the pastoral into practice by consciously centering it in the liturgy’. In this article, I combine this insight with the liturgical-theological propositions of the relation between liturgy and theology. Using a threefold liturgical lens, a concept of liturgical theologian D. Fagerberg, I reflect on pastoral and more generally Christian praxis, understood as living a liturgical life. Subsequently, I discuss the meaning of the physical, relational, and sacrificial – understood as selfgiving – dimensions of the liturgy. It is my conviction that these three liturgical lenses show some necessary and basic attitudes for both pastoral activity as well as Christian life in general. In the end, the liturgy, perceived as the human selfgiving answer to Gods Trinitarian gift of self, brings us to the core of human existence itself. As such, this article explores living a Christian life as living a liturgical life.



Cet article a deux objectifs principaux. Tout d’abord, je présente un bref aperçu du développement de la théologie liturgique et des études liturgiques pastorales. Ces deux disciplines sont importantes dans le domaine des études liturgiques et toutes deux ont leurs racines dans le Mouvement Liturgique, une source importante pour la réflexion liturgique contemporaine. L’un des principaux thèmes du Mouvement Liturgique était la relation entre la réflexion théologique et la praxis pastorale dans le cadre de la liturgie. Jusqu’à ce jour, cette question s’avère difficile. Par conséquent, un deuxième objectif de cet article est de développer de nouvelles perspectives sur la relation entre la théologie, la liturgie et la vie chrétienne. Pour cela, je pars de la définition de la liturgie pastorale utilisée par C. Vagaggini. Il perçoit la liturgie pastorale comme «la manière générale de concevoir et de mettre en pratique la pastorale en la centrant consciemment dans la liturgie». Dans cet article, je combine cette vision avec les propositions théologiques liturgiques de la relation entre la liturgie et la théologie. En utilisant une triple lentille litur- gique, un concept du théologien liturgique D. Fagerberg, je réfléchis à la pastorale et à la praxis chrétienne plus générale, comprise comme ‘vivre une vie liturgique’. Par la suite, je discute la signification de la dimension physique, relationnelle et sacrificielle – comprise comme don-de-soi – de la liturgie. Je suis convaincu que ces trois lentilles liturgiques montrent certaines attitudes nécessaires et fondamentales tant pour l’activité pastorale que pour la vie chrétienne en général. En fin de compte, la liturgie, perçue comme la réponse humaine au don-de-soi trinitaire de Dieu, nous amène au cœur même de l’existence humaine. En tant que tel, cet article explore ‘vivre une vie chrétienne’ comme ‘vivre une vie liturgique’.

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