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Document Details :

Title: Ritueller Erfahrungsraum
Subtitle: Gottesdienst als praktisch-theologischer Ort von Leben und Glauben
Author(s): ODENTHAL, Andreas
Journal: Questions Liturgiques/Studies in Liturgy
Volume: 100    Issue: 3-4   Date: 2020   
Pages: 257-277
DOI: 10.2143/QL.100.3.3289092

Abstract :
Theology is about experiences people have had with God and with their faith in God. They are ambivalent: on the one hand, there is the experience of God’s presence and the presence of the crucified and risen Christ, which on the other hand does not exclude his permanent otherness, otherworldliness and also absence. These experiences are passed on in the space of the church, i.e. they are always condensed, told and celebrated in a new way. They are interpreted by theology. The ecclesiastical communication community is able to expose these coagulated experiences again and again, so that people can connect them with their own basic experiences such as life and death. The role of the church in this is to mediate. Such mediation (mediality) takes place, among other things, in ritual, which at the same time represents the condensed experiences. It stands in the tension between what was found and what was invented: The church’s liturgy has grown, it already exists – in this sense it is found. But it must and can always be applied anew to one’s own life – in this sense it is invented. The liturgy ‘symbolises’: Life and faith are ‘brought together’ and find a ritual expression. In this way the liturgy is a space of experience and a source of theological knowledge: as found, it thematises the history of God’s salvation with humankind in the many congealed experiences; as continually reinvented, it becomes an expression of the reality of human life before the horizon of salvation history. The liturgy changes the Christian tradition by continuing it. It also changes people by opening the Christian tradition as a horizon for them. And last but not least, it changes theology itself by representing a separate space of experience of the absent God.



La théologie concerne les expériences que les gens ont eues avec Dieu et leur foi en Dieu. Elles sont ambivalentes: d’une part, il y a l’expérience de la présence de Dieu et de la présence du Christ crucifié et ressuscité, ce qui n’exclut pas, d’autre part, son altérité durable, son être au-delà et aussi son absence. Ces expériences sont transmises dans l’espace de l’église, c’est-à-dire qu’elles sont toujours condensées, racontées et célébrées d’une manière nouvelle. Ils sont interprétés par la théologie. La communauté de communication de l’église est ainsi en mesure d’exposer ces expériences coagulées encore et encore, afin que les gens puissent les relier à leurs propres expériences de base comme la vie et la mort. L’Église a un rôle de médiation à jouer dans ce domaine. Cette médiation (médialité) a lieu, entre autres, dans le rituel, qui représente en même temps les expériences conden- sées. Elle se situe ainsi dans la tension entre le trouvé et l’inventé: La liturgie de l’église a grandi, elle existe déjà – en ce sens elle se trouve. Mais elle doit et peut toujours être appliquée à nouveau à sa propre vie – en ce sens, elle est inventée. Le service liturgique «symbolise»: La vie et la foi sont «mises ensemble» et trouvent une expression rituelle. La liturgie est ainsi un espace d’expérience et une source théologique de connaissance: telle qu’elle est trouvée, elle thématise l’histoire du salut de Dieu avec les personnes dans les nombreuses expériences congelées, telle qu’elle est sans cesse nouvellement inventée, elle devient une expression de la réalité de la vie humaine devant l’horizon de l’histoire du salut. Le service liturgique change la tradition chrétienne en la poursuivant. Elle change aussi les gens en leur ouvrant la tradition chrétienne comme horizon. Et elle change notam- ment la théologie elle-même en représentant un espace propre d’expérience du Dieu absent.

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