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Document Details :

Title: Mustafa
Subtitle: A Naib in Action in the Kaza of Cos in the First Half of the Eigteenth Century
Author(s): URSINUS, Michael
Journal: Turcica
Volume: 51    Date: 2020   
Pages: 365-383
DOI: 10.2143/TURC.51.0.3288395

Abstract :
The Naib Mustafa was charged by successive Cadis of Kos with looking after the island of Patmos for more than 30 years, although he could possibly have acted on his own initiative in some instances. About half a dozen of hüccets sporting his 'signature', distinctive handwriting and seal imprint, all from the Ottoman holdings of St John monastery on Patmos, form the basis of the investigation, complemented by documents composed in Greek from some of the Greek metochia files (which now form part of the monastic archive of Patmos) which also show his seal mark, dating from between 1709 and 1746. Mustafa who, given his writing style and mode of expression, most probably was a Greek (convert), constitutes a hitherto little known example of a regional 'specialist' naib, 'officiating' on Patmos and, occasionally, on another island (such as Kalymnos) along the sea route from Kos to Patmos. The involvements of Mustafa in the intricacies of the internal 'balance of power' in the island of Patmos suggest that he was an important player because of his insider knowledge as a 'regional specialist' practicing his skills over many decades, but particularly as a Greek convert to Islam whose intimate knowledge of local society and the Greek language paired with an official position in the Ottoman judicial system as a naib made him a man the contending parties in Patmos evidently could not do without.



Le naib Mustafa fut chargé par des cadis successifs à Cos de s’occuper de l’île de Patmos pendant plus de trente ans, encore qu’il ait pu agir de sa propre initiative dans certains cas. L’enquête est fondée sur une demi-douzaine de hüccet portant sa «signature», son écriture caractéristique et son sceau, toutes issues du fonds ottoman du monastère de Saint-Jean à Patmos, que viennent compléter des documents en grec venant de dossiers consacrés à des metochia aujourd’hui conservés aux archives monastiques de Patmos, documents datant de 1709 à 1746 qui portent aussi son sceau. Mustafa qui, à en juger par son style et sa façon de s’exprimer par écrit, était très probablement un Grec (converti), offre un exemple du type jusqu’à présent peu connu d’un naib «spécialiste» régional «officiant» à Pamos et, à l’occasion, dans d’autres îles (comme Kalymnos) sur la route maritime menant de Cos à Patmos. L’implication de Mustafa (dans ce cas comme dans d’autres) dans la complexe pratique de l’«équilibre des pouvoirs» dans l’île de Patmos donne à penser qu’il jouait un rôle important, du fait de sa connaissance de l’intérieur comme «spécialiste régional» exerçant ses talents sur place depuis de nombreuses décennies, mais tout particulièrement parce qu’il était un Grec converti à l’islam dont la connaissance intime de la société locale et de la langue grecque allait de pair avec une position officielle de naib dans le système judiciaire ottoman, ce qui faisait de lui un homme dont les partis opposés à Patmos ne pouvaient pas se passer.

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