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Document Details :

Title: Tonal Absolute Neutralization in Malawian CiTonga
Author(s): BICKMORE, Lee , MKOCHI, Winfred
Journal: Africana Linguistica
Volume: 25    Date: 2019   
Pages: 3-25
DOI: 10.2143/AL.25.0.3287230

Abstract :
CiTonga, an under-described Malawian Bantu language, exhibits a complex array of stem tone patterns. Two productive tonal processes are key to understanding the surface tones: Tone Doubling, which spreads an underlying H to the following mora, and Phrase-Final Left Shift, which shifts a H off a phrase-final mora to the phrase-penultimate one. These two processes create a variety of tonal configurations, many of which violate the Obligatory Contour Principle (OCP). We show that in some cases these violations simply remain, while in other cases they are repaired. While this directly accounts for the stem tone patterns in most TAMs, there are two – the Plain Subjunctive and Imperative – which exhibit anomalies. To account for these we present and discuss an abstract analysis involving an absolute neutralization. For the Plain Subjunctive, we propose that even though the Subject Prefixes uniformly surface as Low, they must be set up as High in order to trigger the various processes which directly account for the surface stem tone patterns, even though this H is not ultimately realized. For the Imperative, a segmental prefix is posited to trigger the appropriate processes, which must ultimately be deleted (i.e. both the mora and tone of the prefix).



Le citonga, langue bantu peu décrite du Malawi, montre une panoplie complexe de schèmes tonals des thèmes. Les tons de surface s’expliquent par deux processus tonals productifs: un redoublement tonal, qui propage un H sous-jacent jusqu’à la more suivante, et un déplacement vers la gauche en fin de syntagme, par lequel le H de la more finale du syntagme se déporte vers la pénultième. Ces deux processus engendrent une grande variété de configurations tonales, dont un grand nombre viole le principe Principe Contour Obligatoire (OCP, Obligatory Contour Principle). Nous montrons que, dans certains cas, ces violations demeurent, alors que dans d’autres, elles sont réparées. Si cela explique directement les schèmes tonals des thèmes que l’on trouve dans la plupart des TAM, deux d’entre eux montrent des anomalies: le subjonctif simple et l’impératif. Pour expliquer celles-ci, nous présentons et analysons théoriquement l’hypothèse d’une neutralisation absolue. Pour le subjonctif simple, nous suggérons que même si les préfixes sujets apparaissent uniformément en tons bas, ils doivent être considérés comme à ton H pour déclencher les différents processus qui justifient directement les schèmes tonals de surface des thèmes, même si en fin de compte ces tons hauts ne sont pas réalisés. Pour l’impératif, un préfixe segmental vient déclencher le processus approprié, pour finalement être effacé (aussi bien la more que le ton qu’il portait).

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