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Document Details :

Title: From 'Moses' Mishnah' to Moses Maimonides' Mishneh Tōrah
Subtitle: The Development of the Jewish Oral Law according to al-Maqrīzī
Author(s): MAZUZ, Haggai
Journal: Journal Asiatique
Volume: 306    Issue: 2   Date: 2018   
Pages: 201-207
DOI: 10.2143/JA.306.2.3285625

Abstract :
In his al-Khiṭaṭ, al-Maqrīzī devotes a full chapter to the Jews’ falsification of canon writings, as alleged in Islamic sources. His account, focusing on the development of the Jewish Oral Law, is unique among Muslim scholars in its length and complexity. In this article, al-Maqrīzī’s presentation is deconstructed into ten stages, their sources of inspiration are suggested, and an attempt to understand the entire passage, its purpose, and its tendencies is made. The inquiry shows that al-Maqrīzī called on an eclectic range of sources from the Torah to Moses Maimonides and including Rabbinic and Karaite ideas and Qur᾿ānic verses. Al-Maqrīzī does not claim that the Torah was falsified, recognizes a pre-falsification version of the Mishnah as being of divine origin, but depicts the Talmud as men’s opinions placed in Allāh’s mouth. Thus he takes an in-between position on the Oral Law, with Rabbanites and Karaites on the opposing flanks.



Dans son ouvrage al-Khiṭaṭ, al-Maqrīzī consacre un chapitre entier à la falsification des écrits canoniques par les juifs, autrement développée dans les écrits islamiques. Centrée sur le développement de la loi orale juive, sa contribution est unique tant par sa longueur que par sa complexité. Le présent article décompose l’argumentation d’al-Maqrīzī en dix points, s’interroge sur ses sources d’information, et tente de la comprendre dans son ensemble et d’élucider les objectifs de l’auteur. L’étude montre qu’al-Maqrīzī s’appuie sur un vaste ensemble de sources, de la Torah à Moïse Maïmonide, et qu’il intègre nombre de notions propres au monde Rabbinique, Karaïte ainsi que certains versets coraniques. Il en ressort qu’al-Maqrīzī ne prétend pas que la Torah est une source falsifiée, et qu’il reconnait l’existence d’une version originelle, et non-falsifiée, de la Mishnah comme étant d’origine divine. Cependant, il considère le Talmud comme étant tout au plus un recueil d’opinions énoncées au nom d’Allāh. En cela, il adopte une position intermédiaire sur la loi orale entre les tenants de l’approche Rabbinique et Karaïte.

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