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Document Details :

Title: The Liturgical is Political
Subtitle: A Narrative-Theological Assessment of Alexander Schmemann's Work
Author(s): MORRILL, Bruce T.
Journal: Questions Liturgiques/Studies in Liturgy
Volume: 98    Issue: 1-2   Date: 2017   
Pages: 41-59
DOI: 10.2143/QL.98.1.3275141

Abstract :
This article revisits the work of Orthodox theologian Alexander Schmemann (1921-1983) to explore strengths and weaknesses in his arguments concerning a critical question for liturgical theology, namely, the relationship between sacraments and ethics, faith and (social) action, mysticism and politics, liturgy and life. Schmemann published a tight corpus of writings focused on articulating the irreducible, eschatological content of the liturgy as revelatory of divine redemption, while continuously insisting that this fundamental tradition of the church is doubly crippled by ignorance of its eschatological nature and mistaken efforts to draw contemporary social concerns into its practice. Thus, a thesis aligning the liturgical with the political provokes a reassessment of Schmemann’s contribution to the field of liturgical theology. A review of some of Schmemann’s more trenchant statements among his widely read textbooks opens into a broader interrogation of his publications – especially his posthumously published personal journals – so as to advance the question from the perspective of political theology. In the process, narrative proves a methodological link between the two types of theology, particularly through the contributions of Johann Baptist Metz and Edward Schillebeeckx.



Cet article retourne à l’oeuvre du fameux théologien orthodoxe Alexander Schmemann (1921-1928) en vue d’explorer les points forts et faibles de son argumentation autour d’une question critique pour la théologie de la liturgie, à savoir la relation entre sacrements et éthique, foi et engagement (social), mystique et politique, liturgie et vie. Schmemann publia un corpus serré de textes qui se concentraient sur l’articulation du contenu irréductible et eschatologique de la liturgie comme révélant la rédemption divine, et il insista sans cesse que cette tradition fondamentale de l’église est mutilée de façon double: à la fois par l’ignorance sur sa nature eschatologique et par des efforts déplacés à tirer de conclusions sociales pour les mettre en pratique aujourd’hui. Or une thèse qui lie délibérément le liturgique avec le politique nécessite une réévaluation de la contribution de Schmemann au domaine de la théologie liturgique. Une révision de quelques assertions schmemanniennes plutôt aiguës, prises de ces livres largement répandus, ouvre sur une interrogation poussée de ses publications – en particulier de ses journaux personnels publiés posthumément – et promeut la question à partir de la théologie politique. Dans cette exercice le récit semble constituer un lien méthodologique entre les deux types de théologie, en particulier à travers la pensée de Johann Baptist Metz et d’Edward Schillebeeckx.

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