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Title: The Law of the Sotah and the Cup of Wrath
Subtitle: Substantive and Adjective Law in the Hebrew Bible
Author(s): ROI, Micha
Journal: Revue Biblique
Volume: 124    Issue: 2   Date: 2017   
Pages: 161-179
DOI: 10.2143/RBI.124.2.3239927

Abstract :
The law of the sotah is problematic in various respects, the judicial case at hand being unclear, the ordeal unusual, and its legal basis differing from the juridical principles of parallel ordinances in the Pentateuch. This article examines the context in which the law was established in light of the distinction between substantive law and adjective law. An analysis of prophetic and other passages that employ the image of the 'cup of wrath' reveals the adjective law that was practiced in relation to the adulterous woman. Comparison of the procedure manifested in this law with the substantive law of the sotah indicates that the law of the sotah was introduced in order to institutionalize the practice reflected in the image, the potion serving as a way of ritually addressing the jealousy of a husband who believed himself to have been betrayed rather than as a punishment intended to harm the woman or her fetus.



La loi de la sota est problématique à différents égards, le cas judiciaire n’est pas clair d’emblée, l’épreuve inhabituelle et sa base légale diffère des principes juridiques des ordonnances parallèles dans le Pentateuque. Cet article examine le contexte dans lequel la loi a été établie à la lumière de la distinction entre droit positif et droit procédural. Une analyse de plusieurs passages, en particulier des passages prophétiques, qui emploient l’image de la «coupe de colère» révèle le droit procédural qui était pratiqué dans le cas de la femme adultère. Une comparaison de la procédure utilisée dans cette loi avec le droit positif de la sota indique que la loi de la sota a été introduite afin d’institutionnaliser la pratique reflétée par l’image, la potion servant de moyen pour répondre rituellement à la jalousie d’un mari qui croyait avoir été trahi plutôt que comme punition ayant pour but de nuire à la femme ou à son fœtus.

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