previous article in this issue | next article in this issue |
Preview first page |
Document Details : Title: Mark's Strong Man Logion as Mise en Abyme Author(s): HATTON, Stephen B. Journal: Theoforum Volume: 46 Issue: 2 Date: 2015 Pages: 341-358 DOI: 10.2143/TF.46.2.3209423 Abstract : The article argues for identifying the strong man in the Mark 3:27 logion with Jesus. This interpretation is consistent with the logion’s narrative role, and resolves the narrative tension between Satan standing and Satan fallen. Using literary and structural approaches, the article begins with a discussion of mise en abyme, shows the importance of structure, and analyzes the family/Beelzebul intercalation. It demonstrates the circular narrative structure, and shows that the intercalation is narratomimetic: writing about and performing binding. The strong man logion is a mise en abyme that reflects the story and the narrative of the intercalation, and the Gospel of Mark. L’auteur propose d’identifier l’homme fort du logion en Marc 3,27 avec Jésus. Cette interprétation est compatible avec le rôle narratif du logion et résout la tension narrative entre le Satan debout et le Satan tombé. En utilisant des approches littéraires et structurales, l’article commence par une discussion du terme «mise en abyme», et continue par la suite avec une démonstration de l’importance de la structure pour aboutir à une analyse de l’intercalation de la famille et de Béelzebul. L’article démontre la structure narrative circulaire et établit que l’intercalation est narratomimétique: elle concerne l’écriture et la performance du texte. Le logion de l’homme fort est une mise en abyme qui reflète l’histoire et le récit de l’intercalation et de l’évangile de Marc. |
|