this issue
previous article in this issuenext article in this issue

Document Details :

Title: Pistis en ēthos in Heideggers interpretatie van Paulus en Aristoteles
Author(s): CIMINO, Antonio
Journal: Tijdschrift voor Theologie
Volume: 54    Issue: 3   Date: 2014   
Pages: 239-250
DOI: 10.2143/TVT.54.3.3200483

Abstract :
In het oude Grieks verwijzen het woord pistis en het daaraan gerelateerde werkwoord pisteuein naar verschillende zaken, houdingen en handelingen die in de moderne talen doorgaans met zeer verschillende woorden worden aangeduid. In eerste instantie zou men kunnen zeggen dat, zoals in zovele andere gelijke gevallen, dit afwezige onderscheid te wijten is aan het loutere feit dat het antieke Grieks niet in staat is om te differentiëren tussen zaken, houdingen en handelingen die in de moderne talen onderscheiden kunnen worden, of bevat het antieke Grieks eerder semantische domeinen die niet aanwezig zijn in moderne talen, zodat wij deze onvergelijkbaarheid niet meer herkennen. Men kan echter een tweede benadering volgen en zeggen dat moderne talen dingen, houdingen en handelingen onderscheiden die bij nader inzien nauw met elkaar verbonden kunnen zijn. Daarom kan men, volgens deze tweede benadering, proberen gebruik te maken van de vruchtbare ambiguïteit die in het woord pistis ligt, zodat een analyse van de manier waarop in het antieke Grieks de woorden pistis en pisteuein worden gebruikt behulpzaam kan zijn om verbindingen te leggen en te begrijpen die wij niet zouden zien als wij alleen gebruik maakten van begrippen die tot de moderne talen behoren. In ieder geval moet een dergelijke benadering zich niet beperken tot linguïstische feiten, omdat het aspecten van de rijke en diverse conceptuele relaties moet benadrukken, die op hun beurt betrekking kunnen hebben op de dingen zelf. Uiteindelijk zou een geëigend verstaan van een dergelijke complexiteit iemand in staat kunnen stellen om oversimplificaties te vermijden, die bijvoorbeeld vaak geworteld zijn in louter ideologische motieven of vooroordelen.



This article examines the link between pistis and ēthos in the lectures on Saint Paul and Aristotle delivered by Heidegger in the 1920s. In those lectures, Heidegger is oriented towards what he calls a ‘phenomenological destruction’ of Western thought, i.e. the attempt to provide new access to primary concepts and hermeneutical frameworks that have been shaping philosophical and theological self-interpretations of human existence in the Western intellectual tradition. However, Heidegger’s phenomenological destruction is not guided by a merely historical commitment, since such an approach is an essential component of his philosophical project concerning ‘the phenomenological hermeneutics of facticity’, which is meant to work out basic categories of human existence. Heidegger’s interpretations of Aristotle and Saint Paul are paradigmatic examples of this way of proceeding. Within the framework of this phenomenological destruction of Aristotle and Saint Paul, Heidegger focuses on the phenomenon of pistis and provides an interpretation that is interesting and inspiring in several respects. In fact, Heidegger’s analysis of pistis is capable of detecting the intrinsic complexity of this phenomenon, without confining it to a religious dimension in the narrow sense. This is so because he traces both the Aristotelian notion of pistis and the Pauline one back to a comportment, attitude or posture (Haltung), namely, back to what the ancient Greeks would name ēthos. Against this background, the article examines, first of all, how Heidegger reads the Pauline pistis. Heidegger does not understand the Pauline pistis with reference to certain dogmas or stock of beliefs, but in terms of a fundamental attitude (Grundhaltung). This approach is very consistent with Heidegger’s general intention of interpreting the Pauline letters with due regard to the way Paul’s religious experience is enacted or performed. The emphasis Heidegger lays on what he calls the enactment-sense (Vollzugssinn) serves as a basis to reveal the specific characters of the Christian factical life. The ensuing part of the article is devoted to Heidegger’s interpretation of Aristotle’s Rhetorics and shows to what extent Heidegger develops an interpretation of pistis that complements his phenomenological analysis of the Pauline faith. The shared conceptual framework of the two readings becomes apparent, especially considering that, as concerns Aristotle as well, Heidegger highlights a basic connection between pistis and ēthos, by underscoring that pistis essentially concerns an attitude, comportment or posture (Haltung), not simply a certain stock of cognitive contents (convictions, beliefs et cetera). More precisely, starting from Aristotle’s Rhetorics, Heidegger is in a position to articulate further dimensions of the link between pistis and ēthos, focusing his attention on two specific meanings of pistis, namely trust/credibility (Vertrauen) and attestation/testimony (Zeugnis), whereas in the case of Saint Paul he places special emphasis on pistis as belief/faith (Glaube).

Download article