previous article in this issue | next article in this issue |
Preview first page |
Document Details : Title: De geest van Marcion Subtitle: Nieuwe discussies over schepping en de canon Author(s): LIETAERT PEERBOLTE, Bert Jan Journal: Tijdschrift voor Theologie Volume: 56 Issue: 3 Date: 2016 Pages: 263-279 DOI: 10.2143/TVT.56.3.3197414 Abstract : De afgelopen jaren hebben twee zeer verschillende auteurs in Nederland en Duitsland een theologische discussie willen ontketenen: de een over de status van God als schepper binnen de christelijke theologie en de ander over de canonieke status van het Oude Testament. In Nederland heeft de gelauwerde emeritus predikant van de Kloosterkerk in Den Haag, Carel ter Linden, een boek geschreven dat een breed lezerspubliek aanspreekt en vragen lijkt te verwoorden waar velen mee rondlopen. In zijn Wat doe ik hier in Godsnaam? van 2013 zet Ter Linden onder meer vraagtekens bij God als schepper en kijkt hij naar de grote thema’s van het christelijk geloof op een wijze waarbij hij zijn pastorale ervaring verbindt met persoonlijke stellingnames en intellectuele eerlijkheid. Het boek oogstte niet uitsluitend bijval en lof, maar kreeg ook meer kritische reacties. This article discusses two recent publications, both referring to Marcion. In 2013, Dutch theologian Carel ter Linden wrote a book in which he abandons the idea of God as the creator, among other things. How could God be the creator of everything, including evil, cruelty, sickness and violence? In that same year German author Notger Slenczka published an essay in which he calls on the Christian church to reconsider the canonicity of the Old Testament. Slenczka thinks this is necessary, because the Old Testament was clearly written for a non-Christian audience. What is remarkable is the way in which both authors simultaneously refer to Marcion and employ the two main ideas formulated by this second century ‘heretic’. The two publications are put into a historical perspective and the final conclusion of this article is that second century proto-orthodoxy made a decision of lasting importance by regarding God as one, both creator and redeemer, and by deciding in favor of the Old Testament as Holy Scripture for the Christian community. |
|